En kris och en annan – ett förhållningssätt och ett annat.

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 20 augusti, 2008
Kategorier:
Blogg, PR och kommunikation

Företag hanterar kriser på olika sätt. För många företag är webben epicentret för deras krishantering. Snabbt kan de få ut information till berörda och intresserade. Idag har två kriser drabbat svenska företag. Det är intressant att notera företagens olika strategier. 

SAS

Idag inträffade nog en av de värsta kriser som tänkas för ett företag. När det SAS-ägda Spanair kanade av landningsbanan och över 150 personer omkom. Våra tankar går till de omkomna och deras anhöriga. SAS är snabba med att lägga ut information på deras hemsida.

bb

Häromdagen avslöjade Göteborgs-Posten att kalsonger från Björn Borg innehåller miljögifter. Idag fick den nyheten större spridning. På deras hemsida lyser miljögiftkrisen med sin frånvaro.

Vi konsumenter och anhöriga söker information när kriser anträffar. Företagens hemsidor blir vid sidan av massmedia en av de första källorna till information. Min bedömning är att Björn Borg i detta fall begår ett stort misstag genom att inte ge deras kunder information om miljögifterna i kalsongerna. Genom att på hemsidan ge korrekt information och berätta vilka åtgärder man vidtagit för att förhindra att detta inträffar igen så uppfattas det inte som att man sticker huvudet i sanden.

Björn Mellstrand