Newsmill kan bli nyckeln till bloggosfären – såsom Facebook var till sociala nätverk.

Tidigare Medarbetare 07 september, 2008
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

Efter en vecka med Newsmill i betaversion ser jag två saker.

  1. Newsmill kan bli den nyckel till bloggosfären som Facebook var till de sociala nätverken för de äldre.
  2. Kanalen till tv-sofforna kan locka bloggarna till Newsmill.

Punkt 1. Är Newsmill bloggandets Facebook? Jag tror Newsmill kan ha många funktioner att fylla. Bland annat för alla de som ännu inte tagit klivit in i bloggosfären men som tycker något. Med konnotationerna som finns till traditionella medier blir Newsmill en lagom trygg arena. Precis som Facebook var för de över 30 år som ännu inte provat några sociala nätverk för drygt ett år sen. Newsmill är såpass sammankopplat med traditionella medier så de kan locka till sig skribenter som ännu inte sett bloggosfären som något annan än navelskåderi bland blonda flickor. Detta är nämligen oerhört djupt rotat hos ”gemene man” och här kan Newsmill ha en pedagogisk funktion genom att visa vägen in till de sociala medierna. PM Nilsson nämnde själv paralleller till Facebook i mars när han pratade om det kommande medieprojektet. Parallellerna handlade dock mer om communityfunktionerna. Det tror jag inte alls på. Finns inget av de komponenterna när du blir medlem idag heller. Jag tror mer på att redaktionen med PM, Leo och Karin är en trygg och statusbringande famn att vända sig till för dem som oroar sig för att öppna ett eget fönster mot bloggosfären. Här finns den trygga ram man söker. Mindre ”vilt” än att att öppna en egen blogg.

Det finns ett stort antal ”proffstyckare” med gedigen kunskap på företag, organisationer etc som ännu inte använder någon form av sociala medier. Det ska vi inte glömma bort när vi ser på Newsmills plats. Här finns en enorm potential. Det finns också massor av människor som upplevt saker kopplat till dagsaktuella företeelser. Vanliga människor med djupa erfarenheter men som inte känt behov av att ha en blogg men som är lika internetvana som bloggare och läser tidningar på nätet. När Newsmill är etablerat kommer de att kunna tänka sig skriva där när ämnet berör dem tillräckligt.

I den dragning PM gjorde för mig och Niclas Strandh strax före lansering  om Newsmill var det här väldigt centralt för redaktionen. Att ge en arena till engagerade, kunniga människor som varit med om något och ännu inte har en sådan. Newsmill kan bli perfekt för dem.

Det är också här det verkligt särskiljande ligger för Newsmill att inte enbart använda redan etablerade tyckare (be it kändisar, bloggare eller journalister) att skriva hos dem. De får inte glömma att arbeta vidare på att skapa möten mellan etablerade tyckare, opininonsbildare och ”vanliga människor”. Den ambition som på sajten beskrivs av dem som:

Newsmill ser alla läsare som medarbetare. Våra läsare vet mer än vi och vi tror att en pluralistisk, bred och modig aktualitetsdebatt bäst garanterar en allsidig belysning av vår tid och vår värld.

Men innehållet denna vecka då, hur har det varit? Man har kunnat gissa vad som blir de ”möjliga” ämnena genom att bläddra igenom tidningarna (inklusive tv-tablåerna) och så uppenbart hoppas jag det inte blir framöver. Newsmill ska överraska mer. Artiklarna denna vecka har mest spunnit vidare utifrån det som traditionella medier tar upp (och i veckan det som berör Newsmill själva). Lite för förutsägbart. Men beror nog på att man haft fullt upp med att hantera lanseringsproblem av mer teknisk karaktär.

Arbetsgången är ju den att redaktionen på sajten efterlyser innehåll till de ämnen man valt ut på följande sätt:

”Idag letar vi skribenter och bloggare till följande ämnen:”

…borde inte förresten redaktionen fundera över den rubriken: ”idag söker vi skribenter och bloggare”…men ursäkta är inte en bloggare skribent?…och fjärmar ni inte er från en av sajtens djupare ambitioner med den uppmaningen…att få de som har något vettigt att säga…de som inte kallar sig för skribenter eller bloggare…de som via tv-sofforna kommer bli nyfikna på om deras synpunkter kan vara intressanta för er…visst man blir de facto skribent när man lämnat ett inlägg men frågan är om ordet skribent är rätt…inte ens jag känner samhörighet med ordet ”skribent”. Men detta var ett sidospår …

Punkt 2. Jag undrar om inte kanalen till tv-sofforna kan vara Newsmills USP i relation till bloggosfären. Ett perspektiv med att publicera sig hos Newsmill är ju att de förmedlar de egna (om man vill) kontaktuppgifterna till andra redaktioner. Eftersom självuttrycket är centralt för många bloggare kanske detta kommer att kunna attrahera bloggarna mer än jag trodde till Newsmill. Bloggarna tar nog gärna den här chansen att puffas fram till tv-sofforna.

Varken t.ex. Knuff eller Bloggportalen har ju hittills öppnat den möjligheten för bloggare (Konstigt nog! Redaktionerna borde ju i mycket större utsträckning själva hittat ”folkets röst” via bloggosfären inte bara Blondinbella eller enstaka andra etablerade bloggare som synts de senaste månaderna). Newsmill kommer säkerligen bidra till att berika morgonsofforna med nya ansikten.

Skribenter i veckan har ju varit hel- eller halvkändisar samt ”etablerade bloggare” (vad nu det är säg…)  och journalister. Att bloggarna varit flitiga denna vecka handlar dels om att de ämnen som diskuterats berör bloggosfären dels för att PM och Leo gjort ett bra grundjobb som skapat buzz om Newsmill i bloggosfären. Bästa sättet att testa sajten är ju att lägga in egna artiklar.

Vi får se om det håller i sig och om det kanske är just kanalen till tv-sofforna som lockar bloggarna till Newsmill även framöver vid sidan av förmågan att be om inlägg i ämnen som är utmanande för de vana skribenter som de flesta bloggare är.

Sen är jag fortfarande osäker på om det är i form av hel artikel på sajten eller som länk till inlägg man kommer att välja skriva. Själv kommer jag puffa för den här postningen på Newsmill med en kortare artikel där som sedan länkar till JMWs blogg. Det är ju inte vad jag tror redaktionen egentligen vill.

Newsmill  i den gångna veckan kan inte nämnas utan att beröra Dan Josefssons inlägg på kultursidorna på Aftonbladet. Han oroar sig för att Newsmill försöker göra delar av den fria bloggosfären till sin och påstår att Newsmill är Bonniers nya redaktionsförklädda pr-byrå och resonerar såhär:

”Vi har fått ett växande torg för en verkligt demokratisk debatt och samtidigt hotas hela den agendasättande makten hos exempelvis Bonniers.”
Alltså startar man en sajt som Newsmill. Där försöker man övertala folk att starta bloggar som underavdelningar till Newsmill. Varje dag meddelar sedan Newsmill-redaktörerna vilka ämnen de tycker ska behandlas. Därmed försvagas omedelbart den frihet att skriva om vad som helst som är bloggsfärens själva poäng.”

Tja vad säger man…hur kan man på fullt allvar mena att bara för att en redaktion på en debattsajt föreslår ett antal ämnen (som de hoppas ska vara dagens snackis) innebär att bloggosfärens frihet att skriva om vad som helst blir försvagad? Så dumt Josefsson.

Då har man inte förstått något av bloggofärens styrka, frihet och kraft. Dialogen, samtalen med varandra om frågor som engagerar. Att snabbt kunna reagera (oavsett t.ex. Newsmills redaktion) på värderingar, samhällsströmningar och företeelser och framför allt skära tvärs igenom olika grupperingar inom samhället. Över ålders-, köns- och partipolitiska grupperingar.

Bloggosfären består ju av så många fler än de ”etablerade bloggarna” som Newsmill flirtat med i veckan  för att försäkra sig om att snacket går i rätt kretsar (vilket är en klok strategi).
Josefssons debattinlägg har förstås också flitigt kommenterats av andra till exempel av Martin Jönsson  som kallar det för konspirationsteorier såväl som av t.e.x Niclas Strandh som skriver om det både på SameSameButDifferent och Newsmill (ypperligt exempel på hur bloggare kan hantera Newsmill – ett kortare inlägg på Newsmill och fördjupning på den egna arenan) och menar förstås att  bloggosfären inte alls kan bindas. Newsmill själva via PM kommenterar här.

Med eller utan Newsmill så lever vi som jobbar med sociala medier i en oerhört spännande tid. Vi är mitt inne i en kommunikationsrevolution och Newsmill är för mig ett lysande exempel på de nya flytande formerna och hur nya idéer under resans gång får nya roller och effekter.

/Brit Stakston

2008-10-07 

Vi har stängt möjligheterna att kommentera denna post på grund av omfattande bloggspam. Vi är ledsna för det.

Admin

Taggad som:
, , , ,