Vilka vinner och vilka förlorar i kommunikations-branscherna?

Tidigare Medarbetare 23 oktober, 2008
Kategorier:
Blogg, PR och kommunikation, Sociala medier

Med den finansiella krisen redan här, och lågkonjunktur runt hörnet, diskuteras flitigt hur detta kommer att påverka reklam- och PR-branscherna.

Som vanligt så kommer det finnas företag som fortsätter som förut, utan att skära i budgetarna (ofta samma företag som kommer ut som vinnare ur lågkonjunkturen), men generellt kommer budgetar helt säkert att minskas. Så, vilka kommer att vinna och vilka kommer förlora i kommunikationsbranscherna? En del tror att företag kommar att satsa på vad de alltid gjort, och nya kanaler kommer ta smällen. Andra säger att det kommer att bli ett större fokus på ROI och att budgetar kommer att flyttas online, där det är lättare att mäta effekt och ofta en högre ROI. Jag både tror och hoppas på det senare.

Men oavsett var företag lägger sina pengar, och om sociala medie-fokuserade byråer blir vinnare eller förlorare så erbjuder sociala medier en annan fördel – dialog. Företag kan få feedback.

När företag har en öppen dialog med kunder så vet de vad som behöver förbättras, de vet vilka nya egenskaper produkter och tjänster behöver, och de vet vad som kan tas bort – var man kan spara pengar.

Möjligheterna för produktutveckling är enorma. Kunder bryr sig verkligen och vill bidra. Hela företag är byggda runt detta. Exempelvis t-shirttillverkarna Threadless och Spreadshirt – båda blomstrande företag som lever helt på sina communities för produktutveckling.

Andra exempel på företag som använder användarskapade idéer för produktutveckling är Dell, med DellIdeastorm, och Starbucks, med MyStarbucksIdea. Inget av dem beror helt på dessa feedback-kanaler, men är bra exempel på hur man kan interagera med engagerade kunder och få bra idéer.

Darwin skrev:

“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.”

Utan tvekan blir ett företag mer redo för förändring, och har en chans att vara tillräckligt anpassningsbart, om det engagerar sig i dialogen som pågår i sociala media. Det vore underbart att se fler företag som rör sig in på denna arena, inte för att få ut sitt budskap, inte ens bara för att lyssna, utan för att faktiskt lära sig från kunderna, och implementera vad de efterfrågar.

/Kristofer Mencák