Tre virala kampanjer och dess framgångsfaktorer

Tidigare Medarbetare 28 oktober, 2008
Kategorier:
Blogg, Virala kampanjer, Word of mouth

Den senaste tiden har jag stött på två kampanjer som påminner om varandra ganska mycket. De är båda kampanjer med viral potential, och jag själv tycker att det är kampanjer som jag skulle kunna skicka vidare. Eftersom jag är ganska restriktiv med sådant, så tror jag att de har hittat några intressanta framgångsfaktorer. Dock är utförandet avgörande, och jag tycker inte att dessa båda är riktigt lika väl gjorda. Ta gärna en titt:

Paltalk
AARP

Jag har också tidigare sett, och skrivit om, liknande kampanjer för bland annat tv-serien Dexter. Om du tittar på den handskrivna lappen i slutet på filmen ser du länken till icetruck.tv, där det nu finns en ny kampanj, med liknande utförande, men ännu lite mer avancerad. Extra intressant i de två kampanjerna för Dexter är att man dessutom om alla mottagare av budskapet får in:

  • namn
  • e-mail
  • ålder
  • kön
  • område man arbetar inom
  • eventuellt även telefonnummer

Men, vad är det då som gör att dessa får spridning? Som jag ser det är framgångsfaktorerna dessa:

Personligt anpassad
Att se sitt namn i en film på nätet är inte så vanligt. Att förekomma i en film på det sätt som man gör (som kandidat i ett politiskt val, i en mordutredning etc.) är en ganska märklig känsla, och i fallet med mordutredningen kanske ganska skräckblandat. Filmerna görs i högsta grad relevanta för mig personligen – de är helt anpassade för mig som mottagare.

WOW-känsla
De ger något av en wow-känsla. Det är läckert gjort (Som jag ser det är Dexter-kampanjen läckrast, följd av News3Online/Paltalk och sist AARP) och man undrar lite hur det egna namnet kunnat hamna i filmen. Egentligen är det inte särskilt komplicerat, men de flesta som tar emot en film som i en sådan här kampanj vet inte hur man skapar effekten med Flash, och har troligtvis inte sett så mycket som liknar detta tidigare.

Nytt
Att man inte sett det tidigare gör att det uppfattas som nytt – det får ett nyhetsvärde för mottagaren, och i och med att man gärna vill vara tidig med nya saker och information gör det att det också finns ett incitament att skicka det vidare, gärna så fort som möjligt.

Aktuellt ämne
Utöver detta så berör de två valrelaterade klippen ett högst aktuellt ämne, det amerikanska valet, vilket gör att de får extra skjuts just nu.

Sammantaget ger detta en ganska hög viral potential. Det som dock får mig att gilla News3Online/Paltalk mer än AARP är att det känns som att man i den för AAPR har försökt klämma in lite för mycket, och inte riktigt satsat på att göra det bra. Man märker mer hur det egna namnet rör sig relativt bakgrunden. En personlig reflektion är också att filmen för AARP t ex inte klarar av mitt efternamn, med ett ”á” i Mencák. Istället skippar den ”a” helt och hållet.

Om man ser på vad som skulle kunnat göras bättre för att få spridning så gör båda två också misstaget att det inte är möjligt att bädda in filmerna på en egen blogg. De bygger helt på att man skall maila dem till varandra. Att folk, utöver att skicka länken för att skoja med sina vänner, också kan publicera på en egen blogg med hundratals eller kanske tusentals läsare skulle göra att kampanjen exponeras för betydligt fler än vad man normalt sett skulle skicka den till.

/Kristofer Mencák