YouTube som nyhetskälla inte fint nog?

Tidigare Medarbetare 29 oktober, 2008
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

Den 26 september refererade TV 4 nyheterna till ”en film som TV 4 tagit del av” och berättade om hur lätt det är att dyrka upp Assa Abloys lås. Ikväll är det Uppdrag Granskning som gör en djupdykning runt samma tema.

Den mystiska film som TV4 ”tagit del av” fanns på YouTube. Det har länge cirkulerat ett stort antal filmer som visar precis hur man gör för att öppna Assa Abloy lås. Finns anledning att se på Uppdrag Granskning för se om källhänvisningen till YouTube görs eller inte denna gång. YouTube som nyhetskälla är ett faktum, frågan är hur referenser till detta kommer att göras av nyhetsredaktioner. Är det inte fint nog att hitta användargenererat material  på sociala nätverkstjänster för journalister? Men även tittarna använder YouTube så hur hög blir trovärdigheten då när det presenteras som material nyhetsredationerna ”tagit del av” som om det vore något hemligt, unikt för dem.

Assa Abloys krishantering runt detta blir också intressant att följa som kommunikationskonsult. Villaägarnas Riksförbund kräver i ett pressmeddelande att Assa Abloy kostnadsfritt ska byta ut de, av dem beräknade, 2 miljoner låsen. På Assa Abloys hemsida får man via en gul ruta, som syns tydligt, tips på hur man beställer skydd till låshuvudet för Assa 2000 EVO-låsen, informationen uppdaterades i måndags. Även när jag går in på privatdelen syns denna information tydligt. Där kan man i ingressen läsa:

En metod för att manipulera entrélåset ASSA 2000 Evo har den senaste tiden spridits över internet. Som låstillverkare värnar vi ytterst om din trygghet. En viktig del i detta arbete är att förekomma brottsliga metoder. Vi har nu tagit fram ett kostnadsfritt skydd för ditt lås. Skyddet är lätt att installera, och förhindrar den metod som har uppmärksammats.

I övrigt finns ingen direkt referens till kvällens tv-program, många Assa Abloys kunder kommer ikväll surfa in på denna hemsida. Vad mer hade jag som kund förväntat mig och gjor mig mindre missnöjd? Mer närvaro, mer direktdialog och en tydlig referens till att man som företag vet om att programmet sänds ikväll hade ökat trovärdigheten. Idealet hade ju varit att öppna en chatt, ett kundsupportnummer eller en blogg med kommentarsmöjlighet. Allt detta är enkla tänkbara tjänster som öppnar för en dialog. Det här är ju ett tv-program som Assa Abloy känt till kommer att sändas, tid för planering har ju funnits.

Ytterligare aspekt av detta: Vid en sökning bland svenska bloggar om Assa Abloy inför denna postning upptäcker jag att Martin Lindvall på Cohn & Wolfe skrivit om dem. Om hur låstillverkaren ofta använts som exempel på företag som ignorerar betydelsen av sociala medier och en länk som visar att det alltid finns andra sidor av saker. Hur Assa Abloy idag hanterar att det nu finns minst tre filmer ute igen får vi se de närmaste dagarna.

/Brit Stakston

UPPDATERING: Uppdrag granskning hänvisade till YouTube-filmen! Assa Abloy har idag uppdaterat informationen på hemsidan men innehållsmässigt ser jag ingen större förändring. De väljer att låta informationen i stort sett vara densamma utan tydlig koppling till det kunderna ser på tv just nu. Ser Uppdrag Granskning och undrar verkligen hur varumärket Assa ska hantera detta. Konstruktionsfel i miljontals lås… Ser vi ett varumärke dö? Det här hade kunnat förhindras med större beredskap för on-line krishantering.

Taggad som:
, , , , ,