Ace of Base arbetar med sina fans

Tidigare Medarbetare 13 november, 2008
Kategorier:
Blogg, Sociala medier, Virala kampanjer

Den andra dagen på SIME höll samma kvalitet som den första – med både höjdare och några mindre bra sessioner.

En av dagens mest intressanta sessioner tyckte jag var ”Moving Pictures and tunes without border – meet the world’s biggest online and offline pop stars” med youtubefenomenet Mia Rose, Ulf Ekberg (Ace of Base) och Last.fm:s Stefan Glaenzer.

Ace of Base’s comeback verkar högintressant ur ett onlineperspektiv. Redan för tre år sedan spådde Ulf att musik måste bli gratis, och att pengarna skall tjänas på kringprodukter och koncerter. Inför comebacken lanserar de på sin sajt – Aceofbase.com – ett remixkit i form av en widget som kan spridas. Med denna kan man remixa låtarna, man skall kunna lägga på nya loopar, ladda upp dem på sajten och där kan användare sedan rösta fram vilka de tycker är bäst. De mest populära kommer sedan med på kommande cd:n. Det är också ett sätt att engagera publiken redan innan en produkt är färdig, samtidigt som man på sätt och vis säkerställer att man producerar rätt material. Om denna modell är vad vi kommer att få se mer och mer i framtiden är svårt att säga, men vi kommer säkerligen se mer och det och det är ett otroligt spännande och intressant initiativ att involvera sina lyssnare på detta sätt. Den står definitivt i ganska stark kontrast till den hållning som ett antal artister, författare med flera idag publicerar på DN Debatt – Politikerna måste våga stå upp mot piraterna. Bland annat skriver de:

Piratkopieringens största förlorare är därför alla de unga fantastiskt begåvade kreatörer som aldrig får chansen att kunna leva på sitt skapande. En hel generation av svensk talang riskerar att gå förlorad.

Jag tycker väl inte att man behöver måla det riktigt så svart. En intressant tanke som slår mig är att den hållning Ace of Base valt att ta faktiskt skulle kunna fungera för att upptäcka talanger, både musiker och producenter. De vars uppladdade remixar blir mest populära måste väl onekligen ha någon talang som de skulle kunna odla vidare, eller?

Nåväl, jag inte att Ace of Base verkar behöva så mycket råd, men Mia, vars videos spelats över 70 miljoner gånger på Youtube, fick ändå frågan vad hon skulle ge för råd vad gäller Ace of Bases Internetstrategi. Så hon svarar:

”be honest, be fun, just be yourself”

Det känns som om alla som överhuvudtaget vill ha en onlinenärvaro bör lyssna till det – både företag och individer – så kanske hade Ulf med flera ändå nytta av det.

Och efter Fredrik Wikingssons visdomsord…

”You can always cram a little bit of entertainment in there.”

… så tycker jag att vi avslutar med Mia Roses ”Just us”.

/Kristofer Mencák

Taggad som:
, ,