Årets PR-flippar – 2008 kontrasternas år

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 18 december, 2008
Kategorier:
Blogg, PR flippar & floppar

2008 var som en varm sommardag. Solen gick upp på en klarblå himmel. Fåglarna kvittrade. Redan vid frukost var det varmt nästan hett. Vid lunch tid syntes de första molnen. Strax efter lunch gick solen i moln. Mörka moln drog ihop sig över himlen. Och sedan bröt ett formidabelt helvete lös. Ett åskoväder av sällan skådad omfattning öppnade himlens alla portar och regnet forsade ned. Alla minnen av den vackra, varma sommarförmiddag var som bortblåsta. En ljuvlig sommardag som genom ett trollslag förvandlats till den mörkaste höstdag i mannaminne.

Barack Obama
I ett land långt borta från stridens hetta var Hillary Clinton den stora stjärnan. USA skulle få en kvinnlig president. Som dessutom var hustru till den älskade presidenten Bill Clinton. Men det var en okänd man med ett underligt namn som utmanade som gick och vann över Hillary. Va fals! Från att varit totalt okänd i Sverige har vi börjat älska denna man som återgivit USA och världen hopp om en bättre framtid. Och som bevisat att ingenting är omöjligt – även en afroamerikan kan bli USAs president. Hur stort det faktiskt är i USA kan vi inte i landet långt bort underskatta.

Den personliga integriteten/ FRA
Vem trodde att en politiskt död fråga som personlig integritet skulle kunna engagera? Vem trodde att den skulle kunna vara högst på agendan i såväl bloggosfären, i riksdagen som i media. Med hjälp av bloggosfären sattes med hjälp av FRA-frågan den personliga integriteten, som vi alltid tagit för given, i debattens mittpunkt. Regeringen skakade till för första gången.

Bloggen
2008 var bloggens år. Under året bevisade bloggen och bloggosfären att det verkligen är en faktor att räkna med och att den var betydligt mycket mer än flärd och lyx. Det fanns ett engagemang och en vilja till förändring. Nu smittar bloggosfären likt en pandemi.

Finanskris och lågkonjuktur
Nattsvart. Masspsykos och allt förändrades. Världen går mot sin undergång. På allas läppar. Och snart i allas plånböcker. Tiden är slut. Och medierna hejar på.

Spotify
Först något för några få och sedan för flera. Spotify lyckades skapa en hype kring sin tjänst och många önskade att de fick möjlighet att pröva. Sedan fanns de där och utmanade Itunes och allt vad den moderna musikvärlden heter. Samtidigt har det blivit en symbol för innovation och utveckling i Sverige.

Sociala medier
Om 2007 var Facebooks år så var 2008 året då de sociala medierna befäste sin position. De gick från att vara något nytt till att vara en del av vår vardag – ett sätt att föra dialog och interagera med nära, kära och obekanta oavsett tid och rum. Helt plötsligt blev vi alla en del av något större. Och vi fick möjlighet att göra vår röst hörd. Och andra lyssnade.
 

Matkvalitet
Diskussionen om matkvalitet fortsatte och tog nästa steg. Vilka tillsatser är OK att stoppa i maten? En debatt som fick stora matjättar att ändra på sina recept. Hemliga kocken satte agendan.

Färjan
En TV-serie bedrog till förändra bilden av ett varumärke. Och flyttade gränserna för vad marknadskommunikation är.

Grönt – det nya svarta
Miljö är en självklarhet (i alla fall i högkonjunkturen).

Iphone 3G
Årets produktlansering. Köerna växte sig långa när Apple äntligen lanserade sin monstertelefon på den svenska marknaden. Trots att telefonen, bitvis suger, så vill alla ha den. En telefon som är musikspelare, spelkonsol, kalender, mail, surf, kartor, stegräknare, fotoalbum, videospelare, etc.

Övriga nominerade:
Choklad, Youtube, Anders Borg, Microbloggar, Malin Wollin, Fildelning, Mia Törnblom, Ebly, Klass 9A, Rörligt på nätet, Google, Stickning, Lakrits, Blondinbella, IRL möten/Nätverkande, Berlin, Dove, Tele2 och Tåg.

Björn Mellstrand

Taggad som:
, , ,