BEFRIAD ZON: Samtal och tankar om sociala medier 2008

Brit Stakston
Brit Stakston 31 december, 2008
Kategorier:
Blogg, Reflektioner, Sociala medier

Årsskiftet ger alltid tid för reflektion. Tid att definiera målen för det kommande året och summera lärdomar från det som varit. Ger här mina tankar från 12 intensiva månader i en högst föränderlig underbar tid! För den som är nyfiken på sociala medier och dess roll i företagens marknadskommunikationen kan detta också tjäna som introduktion.

Jag får ibland kritik för att mina bloggposter är för långa…så här kommer en megapost för avsluta året i stil ; ) Väljer också att månadsvis lyfta några av de personer som betytt extra mycket och som på olika sätt gett mig kreativa kickar och inspiration under 2008. Tack alla!

  • JANUARI 2008


”Oh they have the Internet on the Computers now?” by Homer Simpson

Året inleddes med att jag irriterade mig över SLUs klimatkampanjen där mediebruset verkade vara det viktigaste av allt. Sen skedde en av årets tuffaste pitcher, som vi tyvärr förlorade, men det var oerhört lärorikt och roligt! Fick mig senare att reflektera över att pitchandet är jämförbart med dejtande. Annars stod det redan tydligt då att sociala medierevolutionen och dess inverkan på ett företags affärsutveckling, inte bara berör kommunikations- och marknadsavdelningarna.

Månadens inspiration: True sharp brain power with an interesting twist and warmth despite ”the general grumpiness”. Under julledigheten 2007/08 inleddes samtal med Niclas Strandh, kreativ planner Heimer & company om olika samarbetsformer. En relation som sedermera utvecklades till ett etablerat samarbete våra byråer emellan och privat en viktig vänskap. Samtalen med Niclas är alltid fyllda av angelägna, utmanande perspektiv  på  kommunikation i det nya medielandskapet och livets utmaningar i stort.

  • FEBRUARI 2008


Niclas Strandh och Rolf van den Brink, foto: Dagens Media

Trendspanade i Expressen om att microbloggandet skulle bli det nya svarta. Niclas, jag och Björn Mellstrand höll vår första gemensamma kurs och avslutade dagen med en härlig bloggmingelkväll som ledde till en bloggpost om transparens och mod.

Fredsmäklade mellan Rolf van den Brink och Niclas Strandh runt ett hot om stämning mot Niclas av Rolf och Dagens Media för Niclas uppladdning av en läsbar faksimil. Ett av årets allra första exempel på hur bloggosfären och gammelmedia gärna ställer sig i varsin ringhörna och fortsätter boxas

I slutet av månaden skrev jag om behovet av pedagoger i den revolution vi befinner oss i. Det var också i februari som jag under ett mina sämsta framträdanden någonsin träffade Björn Falkevik för första gången. Här kan ni se det  för Björn filmade ju förstås och här kan ni läsa om hur jag upplevde det. En av de bloggposter som nästan inte godkändes av Björn…ska vi blogga om att vi inte är bra på det vi ska kunna som kommunikationsproffs. Klart vi kan : ) Ingen är perfekt. Ju.

Månadens inspiration: True joyful inspiration – he is like my younger brother! Björn Falkevik blev sådär härligt Falkevikskt generad när jag kliver fram och hälsar under ett seminarium. Jag hade ju via Niclas i Falun fått veta att hans vän Falkevik skulle finnas på plats så för mig var det lätt att identifiera honom. Mannen från skogen blev nästan skrämd…. Vi fann varandra direkt, tror vi sågs bara någon dag senare och sådär har det hållit på. Vi har nu bland annat hunnit med att jobba tillsammans E.ON, Plan Sverige och JMW Talkshows. Under året som gått har Björn blivit Björn-junior på JMW och tillhör inventarierna. Björns energi, livsglädje och nyfikenhet kan pigga upp vem som helst när som helst.

  • MARS 2008


Karl XII, 1712, målad av Axel Sparre.

Facebookgarage var i mars och bland annat Björn Falkevik filmade. I artiklar om Arbogamorden dyker referenser upp till bloggandet som farligt. Ett bra exempel på hur bloggreferenser i alla möjliga sammanhang under året började synas i traditionella medier. Min postning var en reflektion på en av AlterEgos välskrivna postningar. Alter Ego blev förskräckligt nog sjuk under året och gick hastigt bort i december. En påminnelse om att livet inte alltid slutar så som man tänkt sig i början av ett år. Tankar till Alter Egos familj. Och påminnelse om att livet är till för att njutas av och vårdas.

Mattias Östmar presenterade sin undersökning om företagsbloggar på ett av våra frukostseminarium och någon dag senare började han sin anställning hos oss (senare fokuserade Mattias helt på PRfekt analyzer och lämnade oss). Jag reflekterade under mars också över att PM Nilsson och Leo Lagerkrantz ”hittat” bloggosfären och skrattade åt att Blondinbella utnämns till den tonåring som haft mest makt i Sverige sen Karl den XII av PM. Började också efterfråga exempel på bloggandet utanför modebloggarna som jag tyckte tog för stor plats av blogguppmärksamheten.

Månadens inspiration: Mattias Östmar, PR-fekt. True transparency and a heart filled with love! Ja, vad säger man. Sociala mediebubblans ”hippiefilosof” fylld av många och kloka funderingar på hur medieanalyser kan revolutioneras. Från demografi till psykografi är helt rätt men kanske till viss del ligger en del av Mattias tänk många steg före den breda marknaden än. Många blev våra samtal om sociala medier och livet i en härlig mix på JMWs ”ljuvliga” bakgård.

  • APRIL 2008

Kommer företagsbloggandet bli vad portalbyggandet var 2007…en av mig relativ negativ syn på vad företagsbloggandet skulle kunna utvecklas till. I Wired kunde vi månader senare läsa om vad som hänt med bloggandet i USA när det inte är genuint och vad som händer om de skrivs av konsulter… Under året har i det dock hänt mycket i Sverige. Ofta vill företag blogga och har en insikt om att det handlar om en mer personlig kommunikation och dialog än corporate envägskommunikation. 10 skäl att företagsblogga ur min synvinkel finns här.

Disruptivekonferensen var i april och jag deltog i en workshop med Neville Hobson och reflekterade sedan över sociala medier och PR-branschen.

Månadens inspiration - True distanserad klurighet som väcker nyfikenhet:  Leo Lagercrantz ringer mig och föreslår ett möte för att han är intresserad av att veta mer om sociala medier såsom jag ser det. Roligt och inspirerande att möta någon som var så genuint nyfiken och intresserad av nya sätt att arbeta med medier och villig att lyssna : ). Spännande att höra mer om Newsmill och jag funderade över hur de företag jag arbetar med skulle se på en sådan sajt och de tankar som fanns hos dem runt en ”företagsdel”. 

  • MAJ 2008


Björn Falkevik och Måns Adler inför nordiskt ledningsgruppsmöte med Nokia.

Resonerade om digitala och analoga konversationsstrategier och fick en ny vän på köpet. Tappade lite fart sen i maj kände mig fast i att trots att det ju är så enkelt…så händer ”inget” occh funderade över att just enkelheten skrämmer. På samma sättt som hela Open Source tänket skrämmer många. Vaddå gratis? För vi vill ju så gärna att saker ska vara svårare än vad de är.  Och dyra.

GCI Stockholm presenterade också i maj en undersökning om företags syn på sociala medier och jag summerade att det är dags för oss PR-byråer att kavla upp ärmarna.  SVD bambusade KU-förhören och det var uruselt men jättebra. Björn Mellstrand valdes också in i Reklamförbundets styrelse i maj.

Månadens inspiration - True creative spiritual energy: Måns Adler, Bambuser en kaospilotandes själsfrände som inte bara spelat fotboll med Zlatan utan också bär på många spännande visioner om morgondagens ledarskap i den digitala värld vi lever i. Att följa Bambuser fram till Kistefos finansiering var stimulerande. Mötet med nordiska ledningsgruppen för Nokia eller möjligheten att knyta samman Adam Tensta som ambassadör med Bambuser och utrusta honom med en Nokia N95:a för bambusande var några av höjdpunkterna. Dessutom lyckades jag med något som enligt källor på Nokia få lyckas med ; )

  • JUNI 2008

I juni var FRA och bloggbävningen i fokus. För mig blev det mest tydliga under bloggbävningen att FRA-frågan utvecklade sig till  att utmana politiskt engagemang. Varför vilja engagera sig i ett politiskt parti överhuvudtaget? Sen kom Europaparlamentets förslag om registering av bloggare och det blev ännu ett  krig mellan analoga och digitala värderingar.  Jag skrev för första gången om att internet är viktigare än sex och att det inte är tekniken utan förståelsen för drivkraften i självuttrycket som kommer att separera dom som förstår från dom som inte kan förstå sociala medier.

Vi höll också bloggkurs för Saltå Kvarn i juni och de startade bloggen samma dag.  Vi var stolta redan då och nu sex månader senare kan man konstatera att det blev precis så bra som det kändes den där varma junidagen på JMWs gamla kontor.

Månadens inspiration – Pure passion and  devotion…and a love for life!  Jag träffade Johan Ununger VD för Saltå Kvarn första gången när jag satt bredvid honom med en ögonbindel….vilket  i sig var en absurd känsla. Johan är för mig en stor förebild och skulle jag någonsin driva ett företag skulle jag vilja göra det med den passion, klokskap och förmåga att släppa kontroll när det är rätt att göra det som Johan har. En stor företagsledare som det varit en förmån att kunna inspirera till bloggandet. Att arbeta med Johan och de övriga på Saltå Kvarn är både grym realitycheck och out of space inspirationskälla.

  • JULI 2008


Konstaterade att jag jobbat ett år på JMW i juli. Jobbade hela sommaren och kunde konstatera att Louise Ungerth, Konsumentföreningen Stockholm ännu en sommar tog plats i tv-soffan….Louise kommenterade i bloggposten och några månader senare träffades vi för lunch och några veckor senare höll vi bloggkurs för Konsumentföreningen. Härlig, rolig kurs med en engagerad, kompetent och nyfiken Louise och de övriga på kansliet. Internet är härlig!

Almedalsveckan kom också att präglas av FRA-diskussionen och mötet med Camilla Lindberg, fp, som verkligen var Almedalsdrottningen var en riktig energikick och fick mig att inse att jo, det är relevant att engagera sig partipolitiskt.

E.ON Young Heroes sommarjobbstävlingen för unga E.ON-anställda, lanserades och det hela fick mig att fundera över om vi någonsin kommer att tro/lita på vissa företag och deras transparens.

Skrev också debattartikel i Aftonbladet om Bloggosfären som fjärde statsmakt tillsammans med Niclas Strandh. Plus fick chans att äta middag med en av mina favoritungar, toddlergeek Liv och samtidigt prata sociala medier och affärsutveckling med Annika Lidne med företaget Disruptive Media. Annika är cool, smart och missionerar för sociala medier vilket alltid ger en energikick.

Månadens inspiration - Pure guts and courage matched with a constant joy for life and work. Det har varit så roligt att få arbeta med Sara Lidvik, rekryteringskoordinator på Koncern HR för E.ON Sverige. Sara har en nyfikenhet och  livsenergi som ger henne modet att pröva nya vägar. Hon vill verkligen att Sveriges allra bästa kandidater ska välja E.ON och inser att för att nå dit krävs nya kommunikationsvägar. I filmen ovan berättar Sara mer om deras employment branding strategi.

  • AUGUSTI 2008


Gitta Wilén
Kristoffer BjörkmanNewsdesk slängde ut en fråga på Jaiku om PR och bloggar vilket fick mig att skriva om hur företag bör se på bloggarna som kommunikationskanal. Tipsade om några av mina favoritbloggar på Blogday och i övrigt handlade augusti om planering av höstens arbete.

Månadens inspiration – True integrity and laid back curiosity for life with a mission for social media and journalism. Gitta Wilén, journalist och manusskribent för interaktiva medier och har bland annat arbetat som webbredaktör på Aftonbladet nya medier. Under våren hade vi träffats på t.ex. en Social Media Club Special om kommunikation och annat mingel i branschen. På mikrobloggstjänsten Jaiku hade jag kunnat följa Gittas passion för träning och i augusti bestämde vi en spontan snabbfika. Det blev ett fyra-fem timmar långt samtal. Om sociala medier som marknadsföringskanal, om medverkan i sociala nätverk, om gränser mellan privat/personlig, om livet, om relationer, om män och annat viktigt. Det är cool att mötas för en snabbfika och snabbt inse att det finns något mer. Vänskap bara sådär en augustidag : )  Idag arbetar Gitta bland annat med den spännande Citizen Media Watch-bloggen tillsammans med journalisten Lotta Holmström.

  • SEPTEMBER 2008

Summerade sommarens funderingar i en post om 10 sätt att komma igång med sociala medier. Det blev i  september en intensiv debatt runt bilderna från obduktionsprotokollen som kunde laddas ner via The Pirate Bay. Sakfrågan det vill säga hur fildelning fungerar rent tekniskt hos TPB och andra liknande sökmotorer samt praktiskt/filosofiskt/rättsligt i relation till t.ex. offentlighetsprincipen och frågor om integritet skymdes för jakten på pirater.

Newsmill lanseras  som en debattsajt och reaktionerna blir många.  Ska  Bonnier ta över bloggosfären? Själv skriver jag om att Newsmill kan bli nyckeln till bloggosfären för många företag. DNs Mats Bergstrand reflekterar och tycker att medborgarjournalisten är en del av ett problem inte lösningen.

Alexander Bard går med i Folkpartiet och Liberati ser ut att kunna bli intressant att föja för de tänker rätt nästan hela vägen.

Siewert Öholm skrev en rolig krönika om vad som är den yttersta formen för demokrati ; ) och jag bjöd in honom till att föreläsa med oss. Roligt att han idag bloggar även om det nu fått mig att fundera över faran med bloggverktyget i vissa händer ; ) Det var också i september som Bildt sjasade iväg alla gatekeepers och fick fram det han ville…och Morgan Olofsson och Rapport fick be om ursäkt.

Månadens inspiration – True brilliance, as simple as that and a very good friend.  Suss Forssman-Thullberg, fd kommunikationsschef Myndigheten för Skolutveckling, nu förändringskonsult. Arbetat med Suss tidigare och vi bestämde oss för att tillsammans genomföra den två dagarskurs om Kommunikationsplanering i praktiken för IBC Euroforum som JMW fått förfrågan om. En ynnest att få jobba tillsammans igen och en chans att få fördjupa sig i strategisk kommunikationsplanering. Mycket sociala medier med lite extra fokus på offentlig förvaltning men också generellt om kommunikation som ledningsverktyg. Suss är vid sidan av extremt duktigt på förändringskommunikation också väldigt kunnig om internetutveckling och användande av IT  inom skola och utbildning. Myndigheten för Skolutveckling var till många delar föredömliga i att prova många olika nya grepp där dialog var ett av nyckelorden. Hon har bland annat varit ledamot i Messings it-politiska strategigrupp och det ger spännande, nyttiga perspektiv av internetutvecklingen att diskutera kommunikation med Suss. Sen är skolfrågor generellt alltid extremt spännande att diskutera.

  • OKTOBER 2008

Lågkonjunkturen svepte in och vi skrev snabbt en debattartikel i Dagens Media om hur sociala medier skapar möjligheter i lågkonjunktur.Assa Abloys marknadsledande lås EVO 2000 visar sig kunna öppnas på nio sekunder. Instruktionsfilmer har cirkulerat på YouTube sen i januari. Assa själva har produktutvecklat i hemlighet. Kanske trott att om de håller för öronen så pågår inte någon diskussion. Antar de förstod att så gör när Uppdrag Granskning till slut tar upp det hela. Måste varumärken krossas innan sociala medier når ledningsnivå? Intressant också att fundera över TV4 Nyheternas hantering av klippet en månad tidigare. Är det inte fint nog att referera till YouTube som nyhetskälla?

Varför ska nätet alltid ska illustreras som så hotfullt och tärande när det tvärtom är inspirerande och närande. Jag reflekterar över att vi early adopters som tycker oss kunna sociala medier inte får bli för elitistiska och fördömande för då blir vi vad miljörörelsen (bitvis) var för klimatfrågan – nämligen avskräckande….och det vill vi väl ändå inte?Vi lanserade JMW Talkshow och i premiärprogrammet pratade vi med PM Nilsson om Newsmill en månad efter lansering. Vi hann också med att diskutera lågkonjunkturen och politisk kommunikation två veckor senare. I samband med premiärprogrammet skrev Rolf van den Brink att Björn och jag inte framstod som branschens ljushuvuden. Ja men det bjuder vi så gärna på : )

Månadens inspiration – True inspiration and filled with insights of the true potential of social media. Efter flitigt läsande av Martin Jönssons blogg Reklam och Medier och mailande om sociala medieperspektiv träffades vi till slut för lunch i oktober. Martins arbete har för mig varit förebildligt och extremt viktigt i att inspirera om sociala medier både i relation till traditionella medier och till svenska företagsledare. I speedat tempo kunde vi summera saker vi pratat om tidigare och jag fick chans att resonera runt teorin om att Google är dagstidningarnas största konkurrent…och Gorilla-basketbollfilmen glömmer jag aldrig i det här sammanhanget. Vi bör alla fundera på vem vår stora svarta gorilla är : ) Stort grattis till nästa steg i livet Martin och tack för all inspiration! Martin har för övrigt skrivit den bästa summeringen av medieåret 2008.

  • NOVEMBER 2008

I november höll vi sociala mediedragning på Centerpartiets Framtiskonvent i Norrköping. Kul dragning och spännande frågor från intresserade åhörare. SVTs Morgonsoffans gjorde ett väldigt roligt inslag om hur Centerpartiet fått lära sig om Internets och sånt.

I JMW Talkshow pratade vi med Camilla Lindberg, fp om det amerikanska presidentvalets effekt på politisk kommunikation, framtidens politiska engagemang och FRA. Vi hann även med en JMW Talkshow med Fredrik Wass, med bloggarna Bisonblog och den mer privata Kajen. Båda väldigt läsvärda! Kul att få träffa och samtala med Fredrik igen som under 2008 för övrigt skrev en av årets bästa artiklar om nätet Molnet förändrar allt. 2009 blir utmanande för Fredrik som under våren kommer att bo i San Fransisco. Stort lycka till och jag hoppas vi får ses där för ett gemensamt besök hos Jeremiah Owyang (vars visdom också varit viktig under året).

Efterlyste också sociala mediers Al Gore och fick chans att prata med Michael Zackrisson om det vilket i sig var ett mycket inspirerande samtal även det.  Visst kanske att Barack Obama varit det till viss del såsom Daniel på Mindpark påpekar men vi behöver en mix av Al Gore, Martin Jönsson, Jocke Jardenberg och Johan Ununger. Ja, ja bara män men så får det bli även om Fredrik Wass kommer ha svårt för det ; )

Månadens inspiration – True passionate well grounded politician with a mission.  Inför JMW Talkshow träffade jag Camilla Lindberg. Tre intensiva timmar då jag igen fick den där känslan av att ”f-n politik är ju kul” och DET är stort att åstadkomma hos någon som under åren verkligen försökt engagera mig men aktivt valt bort det. Att samtala med Camilla om politikens utmaningar ger nya perspektiv. Att det sen uppstår den där vänskapskänslan igen är förstås bara ett extra bonus. Ibland finns det bra mycket girlpower i samtal kvinnor emellan och med tanke på min aversion mot genderdiskussioner är det alltid en intressant reflektion att göra : )

  • DECEMBER 2008

Konstaterade att sociala medier ju är så enkelt, att det bara är digitala tjänster som stödjer djupt mänskliga behov av dialog och interaktion. Inget annat. As simple as that. Interagerande som nu stödjs av digital teknik och därmed bär fram och gör din egen och företagets kommunikation sökbar och delbar över tid. Oberoende av tid och geografiskt avstånd. Men att vi gör det så svårt ibland, just för att det är enkelt kanske…

I december hölls Disruptive konferensen där jag och Niclas tillsammans med E.ON presenterade E.ON Young Heroes, här är våra slides och här är vår presentation. Det bästa av allt var att få ha med sig Pernilla Nilsson och Sara Lidvik från Koncern HR. Det är alltför sällan uppdragsgivare och byrå får chans att tillsammans berätta om det man gjort. Vi var också nominerade i European Excellence Awards för E.ON-projektet i kategorin HR-kommunikation.

Bevisen för konsumentmakt har varit många under året och i december dök det här upp via Jaiku. Igen bevis för bloggens styrka. Förde sedan ett intressant samtal strax före jul om hur det personliga i alla texter förstör. Något att bära med sig för balansen mellan personligt och privat är svår och viktig att beakta. Året slutade förstås med att vi gick igenom årets pr-flippar och floppar.

Framåtblick….ser framemot det samtal som Niclas och jag bokat in med Jocke Jardenberg i samband med ett av våra E.ON-möten i Malmö. Vi har bara setts som hastigast ett par gånger men nu avsatt tid och det kommer lätt att bli ett av januari månads inspirationsmöten! Feel no pressure Jocke ;) !

Månadens inspiration – True curiosity embraced and lots of will to change and constantly learn. Björn Mellstrand, VD JMW, vad ska man säga. Utan Björn hade ju inget av det JMW åstadkommit 2008 varit möjligt. Rent personligt ger Björn mig frihet, utrymme och mandat att utveckla JMWs sociala mediearbete vilket är något av det coolaste jobb man kan ha. Faktiskt. Björns mod, nyfikenhet och kreativitet driver på JMW och vi står inför ett spännande nästa år. Det finns idag i Sverige inte ett bättre sammanhang att arbeta med sociala medier och PR än på JMW. Så det så  :)

Gott nytt år nu alla!