BEFRIAD ZON: Kan konsulten sociala medier?

Tidigare Medarbetare 06 januari, 2009
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

De flesta företag, organisationer och definitivt alla politiska partier är idag nerringda av alla möjliga konsulter som alla säger sig erbjuda den absoluta toppkunskapen om sociala medietjänster.

Här följer en briljant 25-punkts lista för att kolla om konsulten/byrån kan sin sak om sociala medier, sammanställd av The Buzz Bin.  Listan är ursprungligen tänkt som hjälp för marknadschefer och andra när det gäller att välja rätt konsult. Men den kan definitivt också  användas som ett utvärderingsverktyg för oss  i branschen. Vi som säger oss kunna sociala medier. Rolig checklista för JMW – vi är ganska nöjda med våra egna svar på punkterna ; )

Marknads-, pr- och kommunikationschefer kan använda den här check-listan för att utvärdera det sociala mediestöd som finns idag eller när det är dags att söka stöd för att förstå det nya medielandskapets mekanismer bättre.

Jag kan tycka att en del av punkterna kräver väl mycket förkunskap om sociala medier. Det är ju just därför man vill ha hjälp av konsulter, att man inte haft en chans att sätta sig in i alla de förändrade förutsättningarna för marknadskommunikationen som skett. Vore relevant att helt anpassa listan efter svenska förhållanden och mina egna erfarenheter. Men nu är jag mest sugen på att få ut den här roliga listan till er alla och gör därför en snabböversättning.

Men jag lägger till ett råd. Det allra första och mest viktiga rådet till alla som söker stöd för sin sociala mediestrategi är den enkla frågan: Lever konsulten/byrån som de själva lär? Hur ser deras egen närvaro ut på de sociala mediearenorna? Börja med det. För utan det är svaret på nedanstående 25 frågor ointressant. Teoretisk kunskap om sociala medier är irrelevant. Det här är föränderliga tider som kräver hands on kunskap som ska förenas med traditionell kompetens om kommunikation i både nya och gamla mediekanaler.

”Live it” är vårt avslutande råd till kursdeltagarna. Det är också det enklaste sätt att utvärdera konsultens/byråns kompetens om sociala medier -lever de med sociala medier? (men glöm inte punkt 16!).

Checklistan  ”25 signs You´ve Got a Strong SM Consultant or Agency” i fri översättning:

  1. Ger konsulten länkkärlek i den egna bloggen? (Fråga 1 är kanske har de ens egen blogg, min anmärkning).
  2. Lyfter de andras arbete i den egna bloggen?
  3. Integrerar de sociala medier som delar av en större marknadsföringsstrategi?
  4. Låtsas de vara experter på allt digitalt? Eller fokuserar de på det de är bäst på?
  5. Bjuder de på kunskap? Berättar de om andra lyckade sociala mediearbeten för att få fler att kunna använda sociala medier? (dvs något slags”folkbildande perspektiv” om sociala medier? min anmärkning)
  6. Förstår konsulten/byrån att verktygen för bevakning av sociala mediesfären ständigt förändras och att t.ex. Technorati med sin stora andel spambloggare eller inte ens bevakning via Twingly ger hela svaret? (Utan det man är ute efter är ett sätt att visa på ROI och en långsiktig effekt av konversationsmarknadsföring, min anmärkning).
  7. Menar de att det finns ett magiskt sätt att mäta ROI för sociala medieaktiviteter?
  8. Förstår de att sociala medier är en viktig del av en större marknadsföringsprocess kopplad till konversationsmarknadsföring?
  9. Refereras byråns/konsultens kompetens om sociala medier i andra sammanhang?
  10. Förstår de att sökmotorsoptimering är en viktig del av framgången för sociala medier?
  11. Förstår de samtidigt att sociala medier sträcker sig utanför sökmotorsoptimering  och kräver en taktik för alla aspekter som berör sökordsoptimering, länkande, diggande med mera?
  12. Förstår de att man måste integrera övriga ”vanliga” marknadsföringshändelser med sociala medieaktiviteter?
  13. Har de och fortsätter de löpande arbeta med större sociala medieprojekt?
  14. Förstår de att konversationen är nyckeln till allt? (Vilka konversationsstrategier föreslår de? min anmärkning).
  15. Förstår de att medverkan i sociala medier är mer än att bara räkna träffar eller antal som väljer att följa/abonnera på de sociala medietjänster ni föreslås erbjuda som företag?
  16. Lyssnar de på dig när du som företag vill diskutera dina utmaningar? (eller är det sociala medietjänsten i sig som hamnar i fokus, min anmärkning).
  17. Hjälper och vägleder de dig att  förstå fördelarna med sociala medier? Och implementerar de dem?
  18. Förstår de att ert deltagande i sociala  medier bygger på att ni är genuina  och deltar själva eller erbjuder de sig snabbt att vara spökskrivare och iscensätta er sociala medienärvaro?
  19. Utbildar de er och andra i förståelse för att ni som företag inte längre äger eller kontrollerar ert varumärke? Ger de er verktyg för att arbeta med ambassadörer?
  20. Förstår de att sociala medier för er som företag handlar om att konversera, lyssna, dela och bli mer personliga och inte en megafon för att få ut ert eget företags förträfflighet?
  21. Förstår de skillnaden mellan sociala medietjänster och en kommunikationsstrategi?
  22. Förhoppningsvis rekommenderar de inte genast bloggandet. Men när det är dags att börja blogga så kan de ge er råd hur ni ska göra för att lyckas.
  23. De låter inte sina kunder genast kasta sig över de senaste nya tjänsterna.
  24. Förstår de att sociala medier är mer än att bara skapa och leverera innehåll eller återskapa befintlig reklamcopy eller företagsinformation i nya kanaler?
  25. Förstår de att sociala medier inte ska ersätta all annan marknadsföring och PR? Och hjälper de er att internt utbilda alla andra avdelningar/affärsområden i förståelse för sociala medier? Det är inte antingen eller – utan både och…som vi säger på våra kurser – min anmärkning.

Lycka till! Och förresten som om det här inte vore nog, tipstack till Jocke Jardenberg för listan från Louis Gray med 40 Key Elements to Getting Started In Social Media. En diger lista med riktigt bra hands on tips och mycket som verifierar de ovanstående 25 punkternas resonemang.

Avslutar med Louis Grays sista punkt på sin lista:

Whether your goals and objectives in using social media are for professional or personal reasons, the outcome will still be the same. The outcome depends on what you put into it. Be prepared to commit a lot of time, devotion, patience, and understanding. You must crawl before you can walk, it’s that simple. Be passionate about your initiatives. Have fun and always show your human side. Contribute and give more than you ask for in return, at least in the very beginning. Do onto others as they do onto you. These best practices will reflect on you, and in the long term will come back tenfold. This is what social media is about, now roll up your sleeves and start laying the foundation.

Just det. Let´s start working! With passion and a human side. 

/Brit Stakston