BEFRIAD ZON: Sociala medier för alla eller?

Tidigare Medarbetare 14 januari, 2009
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

Intressant utveckling av mikrobloggsanvändandet de senaste dagarna. En explosion av antal användare. I diskussioner som förekommer på Twitter och Jaiku bland oss som jobbar med sociala medier finns en underton av att det nästan är fånigt med den Twitterfeber som nu råder.

Men allvarligt…är inte det vad vill? Är det fel nu när fler politiska partier, fler tidningar och företag och ett stort antal privatanvändare testar mikrobloggandet. Det har ju stönats om de tidningar som inte har twitterkanaler eller suckats över de partier som inte är med  :)

Det är extremt långt från mainstream än men det puttrar på med lite samma känsla som i augusti 2007 när alla gick med i Facebook. Jag har sagt det förut och säger det igen. Det måste vara ok att börja mikroblogga, registrera sig på Facebook eller läsa sin allra första bloggpost idag. Vi får inte vara så elitistiska och exkluderande. Vi ska vara välkomnande och glada för varje ny användare av varje ny tjänst. Det är det som bidrar till förståelse och brett genomslag av de sociala medierna – och utveckling av tjänsterna så de blir relevanta för alla. För mig är det ytterst också en fråga om demokrati.

För ett år sen fick jag frågan av Expressen om vad som var nästa stora trend och svarade då mikrobloggandet och vi har så sagt under våra föreläsningar. Under året har också mikrobloggsanvändandet lyfts fram som viktiga verktyg till exempel i samband med Obamas valkampanj eller under orkanen Gustav. Under kurserna har dock just mikrobloggandet hittills varit moment där vi känt att deltagarna tycker det börjar bli väl mycket överkurs. Framförallt för man inte förstår när man ska hinna med att använda det.

Lite samma diskussion som fanns när mail kom. ”Hur sjutton ska jag hinna med att läsa mailen?” och idag ”Hur sjutton ska man hinna läsa eller skriva på en mikroblogg det räcker med Facebook och bloggar”.

Blir du sugen på att prova på mikrobloggandet rekommenderar jag dels Mark Comerfords två poster om Twitter för journalister och andra och sajten Twitter på svenska där du får svar på de allra flesta frågorna.

Jag ser också framemot Jocke Jardenbergs utlovade post med tänk runt Twitter och Jaiku och det där med att ingen av dem är the killer application. Självklart är inte någon av dem the killer app, det kommer att komma nya hela tiden…idag öppnas till exempel svenska mikrobloggstjänsten Bloggy för alla -därmed behövs ingen invite längre för att öppna ett konto där. Med lite tur kanske Jocke också kan få med lite reflektioner om varför en Twittervåg just nu och den intressanta parallella metadiskussionen som sker bland många av de ledande bloggarna  i USA om Twitter just nu.

Sammantaget känner jag att det är fantastiskt med den utveckling som sker och som man kan nästan ta på! Allt går så snabbt nu. Facebooks breda genomslag 2007 som följdes av bloggen under 2008 och nu för 2009 ser vi redan mikrobloggandet, rörligt på nätet och sammantaget en helt nytt intresse för att våga föra dialog med sina kunder och konsumenter slå igenom brett.

/Brit Stakston