PR-byråerna får hård kritik

Tidigare Medarbetare 25 februari, 2009
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

…är rubriken på en artikel i Dagens Media idag som berättar i artikeln om en undersökning de gjort bland landets pr-byråer om kompetensen om digital PR. Jag och bland annat Arla Foods webbchef Krister Karjalainen intervjuas om vår syn.

Läs artikeln i dagens tryckta tidning om ni vill veta mer.

På frågan hur kunder ska kunna kontrollera hur det ligger till med den digitala kompetensen hos byråerna svarade jag så här:

3 tips vid byråval för att se hur det står till med digital kompetens:

  1. Utvärdera byråns egen kommunikation och sajt. Med vilken trovärdighet kan man annars ge råd om hur man hanterar kommentarer, bloggar etc? Bloggar de (privat/i yrket)? Vilka sociala medier använder de? Hur ser deras digitala fotspår ut? Fråga konsulten: vilken var den senaste bloggpost du läste, vilka bloggar följer du? Varför?
  2. Tro inte på den byrå som säger att det kostar en massa pengar för teknik. I dag finns det gratislösningar som fungerar utmärkt! Tid är den stora kostnaden för sociala medier.
  3. Kasta ut den byrå som vill skriva bloggposter och kontrollera kommunikationen. Det ska inte skrivas av konsulter! Företagen missar i så fall hela poängen med dialog och närvaro.

Läs gärna också tidigare poster som t.ex. kan konsulten sociala medier?, 10 råd för sociala medier eller om att sociala medier inte är något val längre.

/Brit Stakston

Taggad som:
, , ,