Trots större närvaro på nätet ökar vissa nischer inom populärpress

Tidigare Medarbetare 03 mars, 2009
Kategorier:
Blogg, Medieval & -konsumtion, Sociala medier

Medielandskapet har ju förändrats de senaste åren, fler och fler kanaler uppstår och många fler har möjlighet att förmedla sina åsikter på ett enklare och snabbare sätt. Traditionella medier förändras också och många frågar sig hur länge tidningar kommer att finnas kvar. När kommer vi att läsa alla tidningar via datorn? Många gör det redan idag – dagstidningen, kvällstidningen men kanske inte i lika stor utsträckning magasinen. Vi kan se en ökning av framförallt mode- och livsstilsmagasin och likaså hälsomagasin liksom magasin inriktade på trädgård. För många är det fortfarande lycka när tidningen som man prenumererar på dimper ner i postlådan och så kommer det säkert att fortsätta många år framöver. Möjligheten att sätta sig ner med en tidning i soffan och läsa om det man tycker om och är intresserad av uppskattas fortfarande av många och det kan vara samma person som  bloggar, twittrar och i sitt arbete vill ha snabb information på nätet och kanske läsa om nyheter på flera av magasinens nättidningar. Även om det blir tuffare och tuffare så har upplagorna ökat för en hel del veckotidningar, magasin och facktidskrifter, se lista publicerad av medievärlden.

Allers, I Form, Drömhem & Trädgård, Matmagasinet, Allt om Resor och Topphälsa är några av de titlar som har ökat mest under 2008. Allt om Trädgård har ökat sin utgivning till 15 nummer per år och har också lyckats med att få prenumeranterna att stanna längre än tidigare, ett problem som annars är uppenbart eftersom många trots att läser en hel del på nätet.

På Aller dagarna i slutet av förra året berättade man stolt om Allers som fått pris som årets tidsskrift och Chic inte minst som hittat en egen nisch. Det är Sveriges Tidsskrifter som delar ut dessa priser.

Vare sig man läser, lyssnar eller tittar på traditionella medier eller gör det via Internet och sociala medier så är det mest fantastiska att kombinationen ger möjlighet till inspiration och information och också möjligheten att kunna påverka i alla kanaler.

I torsdags hade vi besök av Ebba von Sydow på JMW talkshow  som bekräftade detta, hon sa bland annat att hon såg en positiv kraft i kombinationen av traditionell media (som krönikör i Expressen) och Sociala Medier (med sin blogg)

Anna-Lena Wallén