Sweden social web camp – day 2 part 1

Tidigare Medarbetare 22 augusti, 2009
Kategorier:
Blogg, Event, Sociala medier

Fullspäckad dag på Sweden Social web camp, SSWC och med över 50 sessioner (hittills) är det svårt att välja vad man ska gå på. Valde att först lyssna på Jonathan Sulo som pratade om molnet och bla gav en väldigt pedagogisk beskrivning över skillnaden mellan molntjänster och SAAS. När diskussionen efter 20 minuter blev för teknisk valde jag att lyssna på Jocke Jardenberg och projektet Makten och öppenheten.

Rolf van den Brink (som också nämndes vid den klassiska frågan under diskussionen – men vem finansierar? hur ska du tjäna pengar?) hade kräkts om han hade sett Jocke Jardenberg här. Miljön var nämligen fantastisk. På en klipphäll mot strålande blå himmel stod Jocke och samtalade med åhörarna. Rolf hade tolkat det hela som Jesus som missionerade för sina lärjungar. Stor uppslutning och det jag hörde av diskussionen var mycket bra och slår än en gång fast att vad vi än gör så handlar det också om de parallella processerna om ett ändrat förhållningssätt om vi ska nå förändring.

Vid nästa sessionstid var det lite lättare att välja för mig för då hade jag jug själv bjudit in till diskussion i ladan om företag och sociala medier. Jag inledde diskussionen genom att resonera om sociala medier egentligen är något för företag… För fler och fler företag får inte ut det de förväntat sig. Handlar det om att vi gett dåliga råd i branschen, medieovana eller om att konsumenter är för pr- och reklamlitterata och inte kan/vill tro att företag kan vara transparenta och genuina?

Det var stor uppslutning och diskussionen berörde bland annat följande aspekter:

  • vikten av att sociala medier är en integrerad del av all kommunikation
  • att det är svårt att få med alla på vagnen inom ett företag
  • att alla inte gillar företag som använder sociala medier t.ex. varför vilja bli vän med ett företag på Facebook
  • att det ofta blir kampanjer med fel mål, fel mättal
  • att alla företag inte passar på sociala medier, där det finns en passion i grunden är det lättare
  • att företag faktiskt inte är dumma…vi tenderar prata om dem på det sättet ibland
  • att inte fokusera på enskilda tjänster
  • att se bortom Twitter…
  • att vi kanske säljer fel!

Det blev en livlig och mångfacetterad diskussion. Hade varit kul att  bryta ner i smågrupper men det är väl snacket efteråt sommotsvarar det. En fördel med att finnas kvar på samma plats en längre tid.

När kommentaren kom om att ”företagen är inte dumma”, från Johan Ljungström, Sveriges Radio, slog det mig igen att vi som sociala mediefrälsta måste släppa fram företagen mer. Vi beter oss kanske ibland som om vi ”äger” sociala medier och vet bäst – the holy grail – men ingen äger ju kommunikationsmöjligheterna, företagen har lika stor möjlighet och rätt att vara där.

Sen tror jag Thomas Seo´s kommentar om att vi kanske säljer fel är oerhört relevant och viktig att vi ofta ställer oss. Vad säljer vi och varför?

Vi måste också både en och två gånger fundera över hur varumärken egentligen uppfattas av konsumenten för det kommer att avgöra hur dialogen kommer att gestalta sig. För låt säga om företaget x inte uppfattas som vänligt. Då kommer det onekligen bli en mycket lång resa att förändra den bilden – hur vänliga medarbetarna än är som börjar använda sociala medier. Återkommer till det framöver..

Tack alla som kom och fyll gärna på med det jag glömt eller tankar reflektioner ni fick efteråt eller genom att läsa detta.

Bilder kommer senare…

/Brit Stakston

Taggad som:
,