Twitter är inte bara porr och pr-konsulter

Tidigare Medarbetare 29 september, 2009
Kategorier:
Blogg, Sociala medier, twitter

I dagens Computer Sweden har Sverker Brundin skrivit en krönika om ”Twitter – en porrkanal”. I krönikan berättar han om problemet med porrspammarna som sedan följs av pr-konsulterna som också spammar honom. Låt mig gå igenom de här båda aspekterna av Twitter.

Min ingång är förstås att Twitter inte är en porrkanal – om jag nu inte vill ha den till det vill säga. Twitter är, rätt använt, en arena för bland annat kunskap, inspiration, debatt, nyhetsförmedling, feedback, omvärldskoll och direktkonversation. Helt enkelt en plats för fantastisk interaktion och gemensamt kunskapsutbyte.

Men låt oss börja med de ”riktiga” porrspammarna. Ja, de kan tidvis visst vara irriterade det kan jag hålla med om. De dyker företrädesvis upp efter att man twittrat på engelska eller under aktuella diskussioner som samlas under en så kallad ”hashtag”.*

Sverker Brundin nämner också risken med att ”porrsidorna kan vara fejksajter i syfte att installera en trojan på användarens dator” ett reellt problem enligt många men det hanteras enkelt genom att man helt enkelt struntar i dessa följare. Då kan inget hända. Blocka eller stäng dessutom gärna av följaren. That´s it. Vem, som inte vill det, börjar idag klicka på porrlänkar i en rad av meddelanden från en kvinna med djup urringning och ofta porr-relaterade namn?

Det enklaste sättet att se om en användare är på ”riktigt” är att jämföra antalet följare med antalet som personen själv följer. Spambloggarna följer många men få följer dem. Ett tydligt varningstecken alltså om nu inte det explicita namnet och den talande bilden räcker för att göra dig misstänksam.

Under tiden som jag skriver detta har jag en sökning på ordet ”porn” igång, 856 nya tweets med ordet porn under cirka 15 minuter säger en del om omfånget. Men det gör naturligtvis inte Twitter till en porrkanal. Jag väljer själv hur jag förhåller mig till det här. Twitter är som sagt så oerhört mycket mer än just det. Läs gärna om hur t.ex. Twitter användes i Almedalen i somras eller ett aktuellt exempel på hur företag använder Twitter för påverkan.

Men låt oss nu se på Sverker Brundins andra perspektiv på Twitter – att de som sen närmar sig honom på Twitter är vi pr-konsulter och hur han betraktar det lika mycket som spam. Det är för mig allvarligare och viktigare att adressera.

Självklart bör idag en pr-konsult och företagen ha god kunskap om vilka av deras nyckeljournalister som finns på Twitter och med fördel följa dem. Den oskrivna regeln finns på Twitter om att vem som helst kan följa vem som helst. Så långt allt gott.

Men krönikan gör mig nyfiken. Hur har pr-konsulterna egentligen betett sig mot Sverker Brundin? Visst idag kan ett direktmeddelande på Twitter (ett DM) till rätt journalist i rätt stund vara lika kraftfullt som vilket telefonsamtal eller mail någonsin varit men det handlar ju framför allt om att bygga sanna genuina relationer som ger något för bägge parter. Jag hoppas mina kollegor inte spammar ner journalister på Twitter. För mig är dessutom de bästa exemplen på relationen journalist och företag som byggts via Twitter de som sker helt utan en pr-konsults inblandande. Det sker i mötet – dialogen mellan två människor vars intressesfärer möts.

Twitter är allt det jag nämnt ovan men bygger ju på transparens, autencitet, personlig närvaro och en vilja att föra en mer personlig dialog. Om man närmar sig sin omvärld med ”megafåneri” dvs envägskommunikation med bara de egna behoven i fokus så händer inget. Varken på Twitter eller i verkliga livet.

Sverker Brundin ge Twitter en chans till för jag vet att du kan få det du efterfrågar:

”givande feedback på mina idéer som teknikredaktörer från cio:er, it-chefer, verksamhetsarkitekter, systemutvecklare och andra it-proffs”

Några råd: idag följer du 80 personer och 40 följer dig – det i sig gör inte att idéer strömmar in. Man måste för att det ska ske vara aktiv, bjuda på sig själv och sin kunskap, föra en dialog, interagera, ställa frågor, puffa för saker man gillar, be om feedback och på sikt gärna följa några fler och sikta på att få fler vill följa dig.

En twitteranvändare som vill få feedback måste helt enkelt också vara intresserad av sin omvärld. För vi människor vill interagera och gärna ha ett ömsesidigt utbyte. För vissa är Twitter just nu ett oerhört kraftfullt verktyg för precis det!

/Brit Stakston

P.S. Nyfiken på Twitter och företagande? Anmäl dig till vårt kostnadsfria seminarium den 8 oktober.

*En hashtag är det ord man gemensamt väljer att använda i de tweets eller postningar man gör via twitter med prefixet #. Hashtags kan användas under en kortare eller längre period via search.twitter.com. Den gemensamma märkningen av varje inlägg gör det dels lätt att följa alla tweets som görs i realtid dels blir de också sökbara och lätta att hitta även senare. En stor fördel är förstås att man ser allas inlägg, det vill säga även de man inte följer. Mer information om hashtags och andra tips om Twitter finns här.

Taggad som:
,