Politik och sociala medier. Valrörelsen 2010. Del 6.

Tidigare Medarbetare 26 januari, 2010
Kategorier:
Blogg, Sociala medier, Valrörelsen 2010

En kortare reflektion om twitter som del i den politiska debatten. I Agenda i söndags var det partiledardebatt mellan Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt. Under bland annat hashtagen* #agenda pågick parallellt diskussionen på Twitter. SVD integrerade även twitterflödet på SVD.se.

Det kommer bli intressant att se hur detta utvecklar sig i årets valrörelse. Under söndagens första korta debatt var diskussionen på twitter inte så mycket mer färgrik än den som skedde i Agenda. Diskussionen i twitterflödet fördjupade inte resonemangen eller innehållet i själva debatten nämnvärt. Bland twittrarna verkade de flesta mest hålla på sin egen kandidat och få tog chansen att diskutera sakfrågorna vidare. När någon ifrågasatte eller undrade något gick oftast ingen in och debatterade.

Vore jag sociala medieredaktör för ett av de politiska partierna skulle jag uppmuntra ett antal politiskt aktiva över hela landet att i realtid fånga upp diskussionerna till exempel under debatterna i Agenda på nätet. Under Almedalen förra året reflekterade jag över allt man kunde göra av den vilja som finns att diskutera politik. Även på nätet.

Diskutera med de som är intresserade av det som sker, ta de puckar som passas och spela vidare. Men det kräver mod att släppa sargen, inte bara mala ut partiprogrammet. Något i twitterflödet i söndags fick mig att tänka tanken ”nej vi kommer nog inte se något nytt, debatten kommer ske enligt gängse spelregler”. Jag hoppas verkligen  att det inte blir så. För mig kommer politikerna ha misslyckats om de inte fångar upp medborgardialogen via nätet detta val.

Låt inte twitterflödet bara befolkas och bevakas av journalister och sociala medie-intresserade samt några internet-savvy politiker som mest hejar på sina representanter. Inga tomma repliker. Utan äkta dialog. Mer passion och glädje. Visa vägen själva och berätta att ni finns på nätet. Det kommer att uppskattas och vara relevant.

Men visst hände det också roliga saker under söndagens debatt. Till exempel var det intressant att under söndagens debatt följa statsvetare Ulf Bjereld, professor i statsvetenskap, Göteborgs universitet samt styrelseledamot för Sveriges kristna socialdemokrater – Broderskapsrörelsen under debatten. I twitterflödet kunde hans kommentarer följas och snabbt berättade han skrivit om det hela  i Expressen:

Ett exempel på att kommentarer under en debatt kan prövas är denna tweet från socialdemokratiske Johan Sjölander:

Frågan kommer ganska snart om vilken källan var till påståendet:

Och svaret kom snabbt:

När man ser att ytterligare andra siffror presenteras ser man ju en början till en spännade diskussion…

Morgondagens politik formas i dagens samtal. Många fler politiker borde ta chansen att gestalta de visioner och värderingar som de vill ha mandat att driva. Även på nätet.

Det här är också en av anledningar till att JMW tar med ett av våra redskap till Almedalen i år, ”sociala medie-akuten”. Läs mer om vår närvaro i Almedalen här och även hos Joakim Jardenberg som tillsammans med oss kommer att analysera hur sociala medienärvaron fungerar där i år.

En politiker vill vara med och skapa livsvillkoren för landets medborgare. Men berätta då. Vad vill ni göra? När diskussionen flödar på t.ex. Twitter så var med. Men våga diskutera som om ni vore redo att ompröva er egen politik. Inte för att läsa upp partiprogrammet. Vi hoppas se mycket av dialog och debatter på nätet i Almedalen i år.

/Brit Stakston

Övriga postningar i denna serie:

  • Del 1 en grundläggande genomgång om varför sociala medier är så viktiga i den kommande valrörelsen. Vad politiker ofta missar i sin syn på sociala medier.
  • Del 2 om att sociala medier är att betrakta som en tredjedel av medielandskapet idag. En summering av diskussionen runt publiceringen av del 1 samt ett aktuellt exempel med den finske statsministern och sitt användande av bloggen.
  • Del 3 med fokus på tonen i de sociala medierna och att det inte är ålder eller teknikintresse som är grunden för framgångsrik kommunikation i sociala medier. Dessutom en reflektion runt Unsgaard´s Facebookstatus.
  • Del 4 med fokus på detta med äktheten att vi tänker fel om allt hänger på en enskild närvaro som ska exponera sin vardag. Sociala medier handlar om mycket mer och för politiker ligger styrkan i att se varje medarbetares pusselbit för att bära fram partiets politik.
  • Del 5 en reflektion om två artiklar som berör sociala medier i valrörelsen samt resonemang runt det svar jag fick från partiledare och socialminister Göran Hägglund om vem som skriver vad i hans stab.

*En hashtag är det ord man gemensamt väljer att använda i de tweets eller postningar man gör via twitter med prefixet #. Hashtags kan används under en kortare eller längre period via search.twitter.com. Den gemensamma märkningen av varje inlägg gör det dels lätt att följa alla tweets som görs i realtid dels blir de också sökbara och lätta att hitta även senare. En stor fördel är förstås att man ser allas inlägg, det vill säga även de man inte följer.