Håller Facebook på att bli Internet?

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 18 mars, 2010
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

Igår kunde vi läsa att Facebook har gått om Google i USA och är numera den största webbplatsen. 7,07 procent av den amerikanska internettrafiken gick till Facebook i jämförelse med Google vars motsvarande siffra var 7,03 procent.

Det var en milstolpe som passerades med dessa siffror. Till och med en historisk händelse. De sociala nätverken blir en allt större del av vår internetvardag och vi spenderar allt mer tid där. Vi har sett en liknande utveckling i Sverige där Facebook slåss om de svenska internetanvändarnas gunst i hård konkurrens med till google och aftonbladet.se.

Idag är knappt 3 300 000 svenskar facebookmedlemmar och i hela världen har Facebook mer än 400 000 000 registrerade medlemmar. På mindre än tre år har vi gått från några tusental medlemmar till att 35 procent av Sveriges befolkning är registrerade på facebook. Sedan halvårskiftet 2007 har det svenska medlemstalet vuxit med 7 333 % (från 45 000 till 3 300 000). Och potentialen för fortsatt tillväxt finns. Det visar utvecklingen i vårt västra grannland som har en högre facebookpenetration än vad vi har.

Vi ser alltså tre tydliga trender:
1. Fler blir facebookmedlemmar vilket genererar ytterligare medlemmar.
2. Vi spenderar mer tid på Facebook .
3. När medlemmarna och tiden finns ökar intresset för att investera i utveckling av innehåll.

Många har försökt förklara varför Facebook blivit så framgångsrikt. Och egentligen är det så enkelt som JMWs sociala mediestrateg Brit Stakston brukar uttrycka det ”de sociala medierna stödjer djupt mänskliga beteenden”. Vi är sociala varelser och vi vill vara sociala även på nätet. De flesta av oss vill vara en del av en större gemenskap. Men vi kan också söka förklaringarna i att Facebook ständigt utvecklas och blir en väsentlig del av våra vardagar.

Förr ringde man för att träffas, sedan kom mail och sms. Nu spelar Facebook en allt större roll för att för att få till stånd mänskliga möten AFK. Idag lägger vi upp bilder på Facebook och delar med oss av våra reseäventyr i realtid, det är inte så länge sedan vi skickade vi vykort när vi var ute och reste. Det fanns en tid då diskussionerna stannade vid köksbordet eller fikabordet. Idag tar vi dem vidare till hela vårt nätverk. Diskussionstrådarna på Facebook upplever jag att de blir allt längre. Spel och förströelse flyttar i allt större utsträckning in på Facebook. Fler  investerar mer och mer resurser i att få en del av vår facebooktid. Våra vänner blir mänskliga filter som hjälper mig att navigera på nätet, välja nyheter och hålla koll. Och utvecklingen kommer att fortsätta. När kommer det vara möjligt att göra mina bankaffärer på Facebook? När kommer facebookvalutan? Håller Facebook på att bli hela internet?

/Björn Mellstrand

Taggad som:
,