Håller Facebook på att bli internet, del 2

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 28 april, 2010
Kategorier:
Blogg, Reflektioner, Sociala medier

För några veckor sedan skrev jag en bloggpost om hur Facebook håller på att bli internet. Min tes var att Facebook håller på att utvecklas till hela internetupplevelsen för många internetanvändare eftersom det utvecklas och utvidgas. Fler medlemmar tillkommer.  Vi människor är ju social varelser. Vi vill synas och betrakta. Vi vill vara en del av ett socialt sammanhang. Nyligen passerades 450 miljonersgränsen globalt (en svindlande siffra – 450 000 000 - snart är en av tio mänsklig invånare på planeten Tellus Facebookmedlem). Och i Sverige har idag ”fejjan” drygt 3.3 miljoner registrerade användare, det betyder att över en av tre svenskar har registrerat sin profil på Facebook. Med fler medlemmar ökar interaktionen.  Nya funktioner adderas. Fler medlemmar och funktioner leder till att vi spenderar mer tid  och vi gör fler saker där. Facebook tar en större del av vår internettid.

De senaste dagarna tycker jag se tecken i denna riktning vid sidan av tillväxten i antalet medlemmar. Senast igår kom Spotify med sin Facebook-integration.

Att Facebook själva adderar funktioner som gör att nätverkets närvaro på andra sajter ökar är ytterligare exempel. För några dagar sedan blev det möjligt att addera ”gilla”-knappen på webbplatser utanför Facebook. Jag som användare kan då se om några av personerna i mitt nätverk har gillat en sajt, en bloggpost, etc när jag besöker den.

Jag är övertygad om att utvecklingen kommer att fortsätta. Fler tjänster vill vara närvarande på Facebook eftersom där finns många användare som spenderar mycket tid där. Med andra ord har jag stora möjligheter att nå mina målgrupper om jag tillhandahåller ett relevant innehåll. Och Facebook måste hela tiden fortsätta att utvecklas eftersom de vill värna sin position.

Jag tror faktiskt att det bara är en fråga om tid innan vi ser det första företaget som slutar lägga kraft på sin hemsida och fokuserar på sin sida på Facebook. Eller när vi får se det första mediehuset välja Facebook som sin enda publiceringsplattform. Och som jag frågade i min förra bloggpost på detta tema – när kommer Facebookvalutan? när kan jag göra mina bankärenden på Facebook?

Tiderna förändras och vi med dem.

Och det är fantastiskt kul!

Björn Mellstrand

Taggad som:
,