Gräsrötterna skapar – partierna sprider?

Tidigare Medarbetare 22 september, 2010
Kategorier:
Blogg, Sociala medier, Virala kampanjer

Även om det fortfarande kan flyttas några röster hit eller dit i det svenska valet, så har vi i stort facit i hand, och för mig ligger det en mörk skugga över resultatet. Det känns tungt helt enkelt. Men, jag hoppas att det kan komma något positivt av det – kanske, som Brit också skriver, ett blocköverskridande samarbete för att lösa en misslyckad integrationspolitik? På så sätt skulle man förhoppningsvis kunna åtgärda den kanske enskilt största anledningen till att SD kommit in i riksdagen.

Men, det är egentligen inte det jag tänkte skriva om här. Det är första gången vi har ett val i Sverige då så många människor befinner sig på en plattform som Facebook och ganska mycket har utspelat sig där. I ett land där man traditionellt talat väldigt tyst om vad man röstar på har jag fascinerats över hur många som öppet tagit ställning – inte för vilket parti de röstat på, men i alla fall om de varit för röd-grönt eller för Alliansen.

Det har också cirkulerat en del filmer, bloggposter och liknande med tydliga politiska budskap – kanske främst som kritiserar motståndarsidan och deras politik istället för att föra fram den egna politiken. Dessa verkar oftast inte ha kommit från något politiskt parti, utan ser ut att ha skapats av engagerade medborgare på gräsrotsnivå, även om det finns undantag. Frågan är hur aktivt de politiska partierna har bidragit till att sprida dessa vidare? Har de uppmanat sina organisationer att sprida dessa användargenererade budskap i sina nätverk, och har det varit en medveten strategi att göra detta redan innan de dök upp?

När man vill uppnå viral spridning för företags kommunikation är det viktigt att balansera själva innehållet med hur mycket ”branding” man tror det klarar av. Blir det för kommersiellt så avstår många från att skicka det vidare. De flesta av de filmer och bloggposter som cirkulerat inför valet har inte haft någon officiell partipolitisk avsändare. De har kommit från ”verkligheten” och inte från mer eller mindre avskärmade politiker. De har på det sättet känts ”äkta”, vilket ofta gör att de är lätta att ta till sig.

Samtidigt tror jag att partier ofta har en annan situation än företag när det gäller att skapa spridning. Här har man både anhängare och motståndare som brinner för eller emot. Det finns en naturlig kontrovers i politiska budskap vilket gör att folk som är för vill skicka det vidare och folk som är emot vill motsätta sig innehållet, och därmed skapas konversationer som kan ge extra fart.

Företag har något att lära sig här. Att som företag inse vilka som är målgruppen och inte försöka vara alla till lags kan ha stora fördelar. Att ta ställning för eller emot något ger ofta en mer hängiven skara fans, även om man också får motståndare.