Facebookfilmen The Social Network i SVTs Agenda

Tidigare Medarbetare 03 oktober, 2010
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

I dagens Agenda fanns ett inslag om The Social Network, filmen om Mark Zuckenberg och Facebook och kommentarer från mig som spelades in tidigare i veckan.

Jag kommer självklart att se filmen för att det är intressant samtidsdokumentation som det ska bli skoj att se hur Hollywood  beskriver. Tror också filmen kommer att bli framgångsrik bara av det enkla faktum att många av oss 500 miljoner som finns på Facebook vill se hur den gestaltas. Själva har många av Facebook-användarna under åren kunnat förknippa sajten med starka känslor och omvälvande händelser. Kanske har man träffat sin första kärlek via Facebook, fått jobb eller hittat sin biologiska mamma.

Varför har det blivit så här stort var en frågorna till mig. Mitt svar är att det är ett briljant kommunikationsverktyg, det ska ses i den palett av verktyg vi som människor har tillhanda och att det i grunden handlar om hur sociala vi är som människor. Våra djupt liggande behov av att kommunicera med andra. Här har vi ett verktyg som bygger, fördjupar och utvecklar relationer. Oberoende av tid och plats vilket passar de liv vi lever idag i en global men tidsmässigt pressad värld. Att just Facebook är så framgångsrikt menar jag beror på främst tre saker:

  1. Det enkla gränssnittet.
  2. Den oskrivna regeln med att använda våra riktiga namn betydde mycket för den breda förståelsen och användandet av sociala nätverk.
  3. Facebooks förmåga att vara lyhörda för vad användarna behöver samtidigt som de vågar testa gränserna lite. Facebook är en stark aktör i det vi ser hända runt omdefinieringen av vad som är privat och inte.

Sen bygger hela deras framgångssaga att vi väljer att lita på Facebook och finner deras tjänst relevant. Den trovärdighet vi känner för Facebook gör att vi väljer att använda just dem. Samtidigt har vi som användare all makt. Vi kommer att lämna tjänsten när vi inte gillar den längre eller när den inte utvecklas på ett relevant sätt. Den interna trovärdigheten vi användare har för dem är Facebooks viktigaste kapital.

Just trovärdigheten fick mig att på väg till intervjun fundera över vilken påverkan en negativ bild av Mark Zuckerberg  egentligen skulle kunna ha.  Vi har länge känt till alla rykten om Mark Zuckerberg och anklagelser om stöld av idéer, kickade vänner ur styrelser och liknande rykten om hans asociala personlighet. Vad händer om vi får en bild av en person som drivs av visioner och värderingar vi inte alls delar. Väljer vi då fortsatt att lägga så mycket data i deras händer? Filmen skulle kunna komma att leda till efterfrågan av tydligare närvaro och programförklaringar av den hittills ganska hemlige Mark Zuckerberg. Han har själv, som vi fick se i Agenda-inslaget, i dagarna berättat att han ska donera en större summa pengar till skolor. Varför just nu? Det är självklart ingen slump. Ett sätt att mota Olle i grind. När man inte vet hur reaktionerna blir. När  filmen rullar som mest runt om i världen är det nog inte heller läge för Facebook att testa nya funktioner som prövar våra gränser, såsom t.ex. sekretessinställningar etc som under tidigare utvecklingssteg fått uppmärksamhet och delvis krititiserats.

Framtiden för Facebook då? Några av min nerskissade framtidstankar är:

  • Att Facebook precis som Google vill vara den infrastruktur som knyter allt samman. Att webben anpassas för mig efter all den kunskap de besitter om mig och mina vänner vilket tar oss många steg närmare den semantiska webben.
  • Att sökfunktionen måste utvecklas än mer och då blir de superfarliga för Google. Det är verkligen vägen till än större framgångar och större grad av användande.
  • Att de vill lansera en Facebookvaluta, vi har ju redan sett vad som är möjligt via de ”credits” som köpts för t.ex. Farmville och där man kunnat ge bort presentkort med credits. Externt slåss de mot Google, Amazon, Apple och Microsoft.
  • Att det även i framtidscenariot handlar om vårt förtroende.

Jag avslutade intervjun med att säga att inget är för evigt. Inte Facebook heller, men det betyder inte att det är en anledning till att tro att nätet som kommunikationsplattform är ointressant vilket så ofta blir undertexten när siffror som visar sviktande statistik på t.ex. Facebook eller Twitter lyfts fram och övertolkas.

Och hur som helst The Social Network kommer säkert att bjuda på en stunds god underhållning och jag ser framemot att se den. I det större perspektivet  hoppas jag att filmen också kan bidra till ytterligare en ökad nyfikenhet och förståelse för nätets kraft. För det är viktigt och handlar ytterst om demokratiutveckling. Här behövs det hela tiden nya pusselbitar hos oss för att starta den processen. Ett sätt kan vara en film som når ut brett.

Det var en förmån att få starta torsdagen med ett intressant samtal om Facebook med  Niklas Forsberg, ni får kolla inslaget för att se hur det klipptes ner. Även det är ju samtidsdokumentation av rang och betydelsefullt att  SVTs Agenda gör ett inslag om Facebook-filmen. Hösten 2007 fanns det 70 000 svenska Facebookanvändare och det talades om Facebookfeber. Nu med de 4.1 miljoner svenska användare vi är är det väl snarare läge att kalla det feber. Eller mainstream.

/Brit Stakston

Taggad som:
, , ,