Årets PR-floppar – allt du behöver veta!

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 15 december, 2010
Kategorier:
Blogg, PR flippar & floppar

Och här kommer vår lista över PR-flopparna vi kommer minnas från 2010. Listan är som alltid lika ofullständig, ovetenskaplig och subjektiv som vanligt. Om du har tankar och funderingar är du välkommen att kommentera. Smarta, roliga kompletteringar är välkomna.

Årets globala katastrof = BP
Ett natur- och PR-haveri utan motstycke under året. Sällan har ett företag misslyckats så fatalt med att både agera och kommunicera (den svenska motsvarigheten stavas SJ, se nedan). Uttrycket ”We care about the small people” är numera en del av det globala kulturarvet.

Årets nationella katastrof = SJ
Varumärket som ger kunderna fantomsmärtor. Det har gått så långt att om tåget kommer fram i tid så uppstår rena förvirringen. Om SJ dessutom lyckas kommunicera varför – eller mest troligt varför inte – tåget kommer i tid hamnar passagerna närmast i chock. Lustigt nog åker samma företag land och rike runt och föreläser om… kommunikation. Ridå.

Årets parti = Socialdemokraterna
Imploderar totalt när det visar sig att inte ens Mona Sahlin trodde på det partiet gick till val med. Inte ens de bästa grå eminenserna kan klara något sådant. Rosornas krig blir på riktigt och ingen har makt att uttala sig å partiets vägnar.

Årets tragedi = Sven-Otto Littorin
Kom undan med en påhittad examen, men sommarens påstådda sexköp blev för mycket både för svenskarna och för Littorin själv som valde att försvinna från ytan. Tveksamheterna kring gästforskartjänsten under hösten fullbordade årets tragedi.

Årets groda = Ohlys bröstpump
Ett ganska klokt uttalande orsakade ramaskri och rubriker. Man får tydligen inte prata om eller låtsas om att kvinnor har bröst till annat än sex. Särskilt inte precis före ett val när motståndarna hugger på allt.

Årets kungliga flopp = Kungahuset i allmänhet och kungen i synnerhet
Otrohet, brutna förlovningar, kaffeflickor, nazistiska rötter och PR-resor för börsbolag som kungen har investerat i. Lägg därtill Nina Eldhs och kungens katastrofala hantering av ”Den ofrivilliga monarken” så har vi ett kungligt katastrofår in a box.

Årets lättfoting = Tiger Woods
Otrohetsaffärerna briserade som landminor under flera månader och raserade varumärket för en av världens populäraste idrottsmän. Ett levande bevis på att pengar inte nödvändigtvis är en garanti för god krishantering. Ingen svensk kommer att glömma Jesper Parneviks uttalande om att Elin borde ha använda sig av en driver istället för en järntrea när hon jagade sin man.

Årets valuta = euron:
Euron – Grekland och Irland. Portugal och Spanien lurar i vassen. Den svenska politiker som törs driva frågan om svenska anslutning till Euron måste betraktas som mycket modig.

Årets självbildsförstörare = Göteborg
Göteborgs kommun och flera bolag bland annat Göteborgs Energi gav svensk korruption ett tydligt ansikte, som smittade av sig på hela Sveriges framsida och Sverige fick en ny hjältinna Karin Törnqvist.

Årets det räcker = Stekare/bortskämda ungdomar
Skrönan om vaskning som visade sig vara en myt fick svenska folket att bli lika förbannade som SVT:s serie ”Unga och bortskämda” och satte en grupp moderna drönare i skamvrån 2010

Annat vi minns från 2010:
Sjukvårdsreformen – Var på väg att bli x-faktorn som hade kunnat välta Alliansen i valet. Med ny minister försöker man nu återta intitiativet.
HQ
Magnus Hedman

Bonus:
Årets skylla ifrån sig alla kategorier: ”Det var inte jag, det var Ursula”

/Björn Mellstrand

Taggad som:
,