Facebook Places – företagets fysiska närvaro på Facebook

Niclas Strandh 15 januari, 2011
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

Facebook utökar ständigt sitt erbjudande om att ”bli internet”. Med sina snart 600 miljoner användare rör vi oss mot en punkt där varumärkens närvaro på Facebook blir en hygienfaktor – lika självklart som att ha en hemsida. Att aktiva arbeta med sin Facebooksida, utöka den med ytterligare funktionalitet respektive att berätta och integrera Facebooknärvaron i andra medier är nödvändigt för alla marknadsavdelningar. Facebook är störst, och mer och mer av webben transformeras till att bli kopplat till Facebook via deras sociala plugins och deras Open Graph. Användarna bosätter sig mer och mer i nätverket och trafiken ökar hela tiden. 2010 gick Facebook om Google som mest besökta sajten i USA. I Sverige finns det ingen sajt som matchar Facebook.

Den senaste i raden av funktioner är Facebook Places. Det har varit lanserat i USA ett halvår, de ”råkade” släppa det i Sverige för någon månad sedan men på grund av olika tekniska omständigheter så tog de ner funktionen igen.

Men nu är Facebook Places live även i Sverige och många företag funderar hur man ska hantera det.

Vad handlar Facebook Places om? Under senaste året har sk lokaliseringstjänster dykt upp. De mest omtalade är Foursquare och Gowalla som haft upp till en miljon användare var. Båda dessa tjänster var utvecklade med en sorts spelmekanik: Foursquare handlar lika mycket om att samla poäng och att bli ”mayor” på olika platser, samla märken för att på så sätt vinna över sina vänner. Gowalla började med att man kunde samla virtuella ting och sedan lägga dem på andra ställen man checkade in men har nu förändrat tjänsten till att vara mer Facebook-lik med foton, kommentarer mm.

Samtidigt har Twitter, i samband med lansering av sina egna applikationer för Iphone, WP7 och Android, adderat möjligheten att lägga till en lokalisering av varje tweet. Förutom dessa finns ett antal andar tjänster där exempelvis Yelp byggde på att checka in och recensera exempelvis restauranger.

Lokaliseringstjänsten utnyttjar GPS-funktionen i Iphone och andra smartphones och låter dig ”checka in” där du är. Det är en addition till att vi lärt oss att uppdatera ”Vad vi gör” och ”Vad vi tänker på” – nu uppdaterar vi också ”var är vi”. Det är en följd av att det analoga och digitala smälter samman i en uppkopplad vardag: en check in-kultur är i vardande. Via Facebook berättar vi nu (om vi vill – att checka in är en frivillig handling) vad vi gör (statusuppdatering), var vi gör det (lokalisering) och med vem (”tagga vänner”). Det görs direkt i de appar som finns för alla smartphones: Iphone, Android och Windows Phone 7. Det är enkelt och det skapar möjligheten att hitta sina vänner även i den fysiska världen, det adderar ett värde i relationen att veta var dina vänner är.

Facebook har satt säkerhetstänkandet högt. På en plats ser du bara dina vänner, så också i valet ”nearby” vars nytta ligger i att snabbt kunna se vem av dina Facebookvänner som är i närheten av dig. Det är en av de sociala bitar som finns i lokaliseringstjänster generellt – och i Facebook Places specifikt. Facebook har också adderat möjligheten att ”tagga” de vänner som är med dig på platsen. Självklart är det möjligt för den taggade att ta bort sig själv i efterhand. Men det här är en av de viktiga delarna i Facebook Places idé: att vi gör saker tillsammans med andra.

Som företag bör man därför se till att ta vissa mått och steg:

  • Sök efter era platser och titta på vad som är gjort av andra. Kolla hur många som checkat in och därefter agerar ni.
  • Skapa en plats (kontor, butik(er), hotell etc.) eller ”claima” – gör anspråk på platsen om den redan finns. Det första gör du in Facebookapplikationen stående precis där du vill att platsen ska synas. Skriv in varumärke och om ni har flera platser – definiera detta. Exempelvis Brand i Stad. Skriv också något om er – varumärkesslogan, er vision eller ”Välkommen in på en kaffe”. Efter att du skapat platsen är det god idé att göra anspråk på den.
    Anspråk på en redan befintlig plats gör du genom att vid din dator söka upp platsen och klicka ”Är det här ditt företag?”. Efter detta får du fylla i en ansökan om att ha kontroll över just den platsen på Facebook Places. Det kan ta lite tid att få igenom ansökan och du behöver ha en epostadress som är verifierad.
  • Om du har endast en plats och redan har en officiell sida för företaget kan du smälta samman dessa efter att ovanstående verifikationsprocess har genomgåtts. Det innebär att ditt företags Facebooksida och platsen blir ett – sidan ser lite annorlunda ut (flikarna hamnar som länkar till vänster – och det är ungefär som sidor framöver kommer att se ut). Blir det fel, eller flyttar ni så går det att ta bort platsen från sidan.
    Om man har flera platser – exempelvis flera kontor, flera butiker o dyl bör man vänta på att Facebook utvecklar tjänsten till att kunna sammansmälta flera platser med en sida. Idag går det inte.
  • Håll koll på aktiviteten – vilka checkar in och hur ofta: det lär er en del om er målgrupp och de som besöker er ofta: hur kan ni kapitalisera på den relationen.

Här finns en mer ingående genomgång hur du gör:
Facebook Places for Advertisers

Facebook Places är just nu inte en funktion som alla använder. Personligen ser jag ett relativt lågt användande bland mina kontakter men jag är övertygad om att det kommer att förändras efter hand. Självklart diskuterar många känslan av övervakning, att det är den sista biten av personlig integritet som försvinner om man börjar att berätta var man är men fler och fler inser att det inte är så farligt med det – och att det finns en viss nytta i det.

För företag finns möjligheten att accelerera användandet av Places genom att skapa ”deals” – helt enkelt erbjudanden som är kopplade till Facebookplatsen: om du checkar in på den platsen kan du få tillgång till erbjudanden om lägre pris, extra bonus eller liknande. Det är en funktion som Foursquare använt sig av tidigare, och bland annat har H&M utnyttjat det även här i Sverige. En sån funktion innebär att incitamentet att checka in är högre och som företag konverterar du enklare kunder, kan se vem någon är etc. Än så länge är inte Facebook Deals lanserat i Sverige men när det kommer innebär det möjligheter att skapa erbjudanden i form av individuella erbjudanden: där du direkt får rabatt eller bonus, det finns i formen av vänskapserbjudanden där man får ta del av ett erbjudande genom att tipsa sina vänner om att checka in (klart värdefull deal om man är ett gäng på krogen), lojal kund-deal som handlar om att ge något till den som ofta checkar in på samma ställe (fantastiskt mycket bättre än alla dessa stämpelkort som man tappar bort) och den lite udda ”charity deal” som innebär att du som företag kan donera pengar till välgörenhet utifrån att dina kunder checkar in.

Facebook Places och Facebook Deals innebär att det lokala och den fysiska platsen blir viktig i Facebooksammanhang. Det digitala och det fysiska smälter samman.

Precis som i alla andra sammanhang när det gäller sociala medier så är det viktigt att inse att inget sker av sig själv. Så inte heller Facebook Places. Som jag tidigare skrev är det ingen stormflod av incheckningar som skett – och det handlar helt enkelt om att vi än så länge inte sett den stora utvecklingen av smartphoneanvändning på mobila internet respektive att många inte vet om att Facebook Places finns. För att du ska få effekt av Places-aktivitet bör du därför integrera det med övrig kommunikation. Berätta om Facebook Deals i din reklam, skaffa en schysst dekal till entrédörren som påminner besökaren om att checka in. Och lär framförallt dina anställda att checka in på sin arbetsplats: det skapar virala effekter genom att deras vänner ser deras incheckning och blir nyfiken på funktionen och sedan vad det kan användas till.

Alla företag och varumärken bör titta över hur man ska använda sig av Facebook Places men framförallt bör ett antal segment utveckla det extra:

  • Kommuner och landsting. Att se till att ha kontroll över viktiga platser i kommunen och landstinget är centralt. Det hjälper människor att hitta till centrala och viktiga kontor och platser. Men inte bara det – alla kommuner har turistnäring där det finns olika platser som är värda att lyfta fram. Dessa bör man se till att de finns med i Facebook Places, och att det finns en bra beskrivning om platsen som ger mervärde för den som är i närheten. Det här blir också en möjlighet att se hur många som besöker olika sevärdheter och är så engagerade att man checkar in.
  • Det ovan beskrivna är minst lika viktigt för olika företag inom besöksnäringen. Sevärdheter, kaffeställen, rastplatser och badplatser är bara några av de platser som man bör se till att skapa i Facebook Places och beskriva. Att lägga den tiden som det krävs att åka runt och skapa dessa platser kan på lång sikt komma att betala sig. Än så länge finns inte funktionen ”trips” i Facebook Places som finns i Gowalla: där man kan skapa en sammankopplad serie av platser och namnge den som en tripp. Det kanske kommer och oavsett kan man självklart se till att på sin hemsida synliggöra ens initiativ att ha skapat platser i Facebook Places.
  • Restauranger, nöjesetablissemang och butiker. Det finns ett värde i att kunna utnyttja beskrivningarna av sin plats och därför blir det intressant att synas för de som rör sig i området. Genom att idag utnyttja kommentarsfälten för erbjudanden och tips ökar incitamentet för den som checkar in. Glöm inte bara att tipsa besökare om att checka in.

Vi kommer säkert få se en teknisk utveckling runt Facebook Places där Facebooks vilja att finnas närvarande även på andra hemsidor gör att vi kan få widgets att sätta in på den egna hemsidan som visar aktiviteten i butiken, restaurangen etc.

Hör gärna av er om ni vill titta på en strategi för er Facebookstrategi och få hjälp med ytterligare idéer om hur ni kan integrera er Facebooknärvaro med er mediamix.

Taggad som:
, , , , , ,