Kupong 2.0 – Facebook Deals rullar ut i Sverige

Tidigare Medarbetare 12 maj, 2011
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

Det bubblar runt Facebook och frågorna jag möter i olika sammanhang pendlar från ”Facebook håller på att dö ut nu när alla är där” till ”Facebook tar över våra liv”.

Nu kommer Facebook den digitala varianten till papperskupongerna i brevlådan och rabattkorten. Idag har nämligen Facebook Deals äntligen rullat ut i Sverige, digitala kuponger direkt i mobilen. Vi får nu möjligheten att få erbjudanden när vi väljer att checka in på butiker, museer och hotell. De kommer finnas i lite olika former.* Lets Buy It var tidigt ute och under våren har vi också sett tjänster som både Groupon och Lokaldealen ta fart, det finns med andra ord en tydlig trend att arbeta med rabatter i digital form.

Både McDonalds och Stadium har direkt idag rullat ut sina Facebook Deals-erbjudanden, Stadium ger 20 procent på skor och McDonalds erbjuder en milkshake till en viss sorts meny. Det ser ut såhär för besökarna på deras sidor:

För mig sluts cirklarna som 1992 var informationsansvarig för utrullningen av det svenska Ungdomskortet, ett europeiskt rabatt- och förmånskort för unga under 26 år.  Jag småler när jag ser dessa två erbjudanden här ovan och minns hur plottrigt Ungdomskortet blev just för att kortet kunde ge 5 kr rabatt på en glass till 250 kr rabatt på ett par Gul & Blå-jeans. En annan aspekt som också var tydlig under hela arbetet med Ungdomskortet var den interna förankringsprocessen. Glömmer aldrig hur reklamfilmerna på bio pumpades ut, folk sprang till Posten för att köpa Ungdomskort. Inget visste något. När man väl fick tag i ett Ungdomskort och gick till butik. Samma sak. ”Vaddå rabatt?”.

Den interna förankringsprocessen är A och O i alla sociala mediesatsningar. Egentligen för all kommunikation. Men i de sociala medierna blir det än tydligare. Med Facebook Deals kommer den verkligen behöva vara gedigen för att det ska fungera. Niclas Strandh har testat och märker direkt hur den interna kommunikationen brister.

Jag önskar och hoppas att företag kommer att använda Facebook Deals till mer än bara käcka rabatter för det kommer vi lätt tröttna på. Här finns ju möjligheten att arbeta med extrem relevans i butik på plats, lojalitet, närhetskänsla och möjlighet att få dem att vilja följa företaget fortsatt i vardagen.En guldgruva för smart relevant kommunikation. Och ett sätta att påminna i butik om Facebook-närvaron. Integrerad kommunikation helt enkelt!

Det finns en oerhörd skillnad mot båda kuponger i papper hem i brevlådan och ett rabattkort jag måste komma ihåg att ta fram och det är det aktiva valet i att vilja checka in. Ett litet påskägg i butiken som det smarta företaget kan välja att fylla med annat än det billigaste skumgodiset.

När jag häromdagen frågade på Twitter efter Facebook Deals planer bland företag var den första att svara Varbergs Kurort:

Hotellet får vara en representant för den vida tolkningen av en sektor som kommer kunna göra mycket med Facebook Deals nämligen hela turist- och evenemangsbranschen. Vad tror du, vilka erbjudanden skulle du vilja dyker upp i din telefon nästa gång du checkar in? Hur ska en Kupong 2.0 se ut för att vara relevant? Har du testat, hur var det i butiken då, visste de vad du talade om?

Brit Stakston

*Facebook Deals kommer att finnas i fyra varianter:

Vän – om flera vänner checkar in får man del av ett erbjudande, ett slags kollektivköp som Groupon etc

Individ – du får ett erbjudande när du väljer att checka in

Lojalitet – klippkortsvarianten – checka in flera gånger och du får ett erbjudande

Välgörenhet – vi får se om någon gör det här i Sverige, butiken ger x antal i välgörenhet

Taggad som: