Veckans topp fem. V 26

Samuel Garlöv
Samuel Garlöv 01 juli, 2011
Kategorier:
Blogg

Då har alla vinnarna korats och för att summera så var jag inte helt fel ute med förra veckans topp fem. Puma After Hours Athelete och Volkswagen med The Force vann båda fina priser. Även Hunter Shoots A Bear från Tippex  och WWW belönades med ett pris. Min personliga favorit i kategorin film, Puma After Hours Athlete, fick vika ner sig i kampen mot Nikes Write The Future . Vad ska man säga. Två fantastiska filmer. Ett oerhört hantverk. Miljontals dollar. Jag gillar Nike men tyckte nog att Puma var bättre ändå då den talar till så många fler än bara de som gillar fotboll. Ja ja, slutresultatet på mitt tips blev till slut 4/5.

Tack vare Cannes Lions så får man möjlighet att i hemmets lugna vrå granska kampanjer och smarta kommunikativa lösningar från världens alla hörn som man annars skulle missa. Veckans lista består därför av topp fem kampanjer som jag upptäckte tack vare Cannes.

ROM- The American Takeover
Det här är en vågad och väl genomförd kampanj från Rumänien. Hur får du en traditionell men avsomnad chokladkaka att bli populär igen? Jo, gör en American Takeover, byt ut allt som gjorde produkten speciell, reta upp målgruppen så att de börjar engagera sig och belöna dem för det. Se deras casefilm från Cannes här.

NAB –Break up
Vinnaren i PR kommer ifrån Australien och banken NAB. Det här är också vågat och verkligen kul att se att det belönas. Det började med ett gäng skumma tweets från bankens konto, dagen efter kom helsidesannonser i Australiensiska tidningar där man går hårt åt konkurrenterna och helt sonika gör slut. Detta följs sedan upp med massivs av aktiviteter runt om i landet på samma tema.

Hot Wheels –Track tape
En rulle tejp blir både leksak och annonsplats. Snyggt hur man på detta sätt underlättar för målgruppen att använda produkten ännu mer.

Reporters Without Borders – The voice
Because there are mouths that will never speak the truth”. Men nu är det möjligt med hjälp av modern teknik. Jag gillar kombinationen och samspelet med tidningsannons och digitalt.  Viktigt att den tekniska lösningen är enkel. Inget som behövs laddas ner eller loggas in på. Bara scanna och köra.

Tesco: Homeplus Subway Virtual Store
Ytterligare en kampanj som förlitar sig på målgruppens användning av smartphones. Imponerande att det verkar ha fungerat så bra. Bra placering vid tunnelbaneplattformen. Kan se mig själv stå där när jag väntar på tåget och köpa både mjölk och tidningar med hjälp av telefonen.