#Almedalen – ute på gatan

Tidigare Medarbetare 07 juli, 2011
Kategorier:
Almedalen, Blogg, JMW gillar

Almedalen är på många sätt fascinerande. Den vanliga bilden av Almedalen är seminarier, mingel och allt mycket centrerat runt Almedalen och Donnersplats, Hästgatan och Strandgatan.

I år är det nytt rekord med seminarier i Almedalen med mer än 1400 stycken, mängder av företag, myndigheter och organis lägger stora pengar på att föra fram sina åsikter och försöka påverka politiker och opinionsbildare.
Ett antal organisationer och företag har valt att också använda sig av möjligheten att föra ut sina budskap och skapa opinion på gatan: relativt få ”stunts” i år förutom Fastighetsägarnas gröna ohyregubbar och en levande dalahäst.

Jag tog mig en sväng nere i vad man skulle kunna kalla det ”andra” Almedalen som i mångt och mycket pågår för sig själv nere i hamnen. Det är allt från Fortum, stockholmspolisen och SCB till intresseorganisation för järnvägsmuséer och Atomkraft Nej tack som i en salig blandning försöker intressera politiker och journalister för sina frågor. Nere i Sigyn finns hela kärnkraftsindustrin medan Röda korset och andra internationella organisationer samlas i en gammal silo. En stor del av kajen var också belamrad av elbilar och elbilsföretag uppblandat med intresseorganisationer för hjärtflimmer och Svenska Freds.

Jag pratade med flera av utställarna och frågade om varför de valt att finnas där – som jag uppfattade lite off från händelsernas centrum och de flesta såg det som en möjlighet att fånga upp personer som inte gick på seminarier, skapa möjligheten att också möta de turister som faktiskt finns i Visby under veckan. De flesta jobbade utifrån tanken om ett ”seminarieben” och ett utställar/mötesben. Bland annat pratade jag med SCB som hade ett litet tält längst ner mot sjön. För SCB handlade det om att pröva: idén var att man i tältet skulle kunna få hjälp med statistik om vilka frågor som helst. Platsen var inte riktigt världens bästa höll de med om men det var första året och de hade kommit på det lite sent. De var ändå rätt nöjda med besökarantalet. Ett komplement till deras seminarier uppe i centrum helt enkelt. Volkswagen hade valt att sätta sin elbildstest lite off både från övriga elbilar på kajen och för att enkelt kunna låta sina specialinbjudna gäster kunna testköra bilen.

Järnvägsmuséer i samverkan hade kört dit en gammal järnvägsvagn och försökte få uppmärksamhet för frågan om att få fortsätta använda Trafikverkets räls. Det var kanske det mest udda av de intresseorganisationer jag såg. De var övertygade om att de skulle få effekt och att de var på rätt ställe för att påverka politiker och beslutsfattare, trots att de inte hade några seminarier eller var med på minglen. Hög grad av engagemang och passion för att bevara museijärnvägar hos de som jag pratade med.

Det är intressant att fundera över vilken effekt det här ger. Synligheten är begränsad runt epicentrum av Almedalsveckan och mötet med sin målgrupp styrs av slumpen snarare än ett planerat nätverkande. Samtidigt är det så många seminarier att det nästan blir slumpartat vem som kommer eller ens om någon kommer: utbudet är gigantiskt. Ett tält kan också skapa mer personliga möten med enskilda individer.

Viktiga tips som jag fick från personer jag pratade med under min lilla tur: