Hur vet man att katten har Twitter? #Anfieldcat

Tidigare Medarbetare 09 februari, 2012
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

Det kom ett mail med världens sötaste fråga. Nu verkar det iofs inte vara en äkta fråga, åtminstone inte ställd enbart till mig. Men jag tror många ofta funderar på precis det här när Twitterfenomen lyfts fram i tidningar och TV. Frågan som ställdes var bland annat:

Min fråga är då: hur vet folk att denna katt ens har en Twitter?

Vem kan väl motstå att svara på det!? Mailet i sin helhet följt av mitt snabba svar mellan middag och gym:

Från: Frida
Skickat: den 8 februari 2012 20:41
Till: Brit Stakston
Ämne: Twitter

Hej Brit,

jag har en lite annorlunda fråga som jag hoppas att du kan svara på. Jag googlade på någon som är bra på sociala medier och hittade dig.

Jag är själv intresserad av sociala medier till ett projekt som jag håller på med men är inte så insatt, därför har jag nu en fråga till dig angående Twitter.
Här kommer ett exempel:
i måndags var det en katt som sprang in på en fotbollsplan i England. Igår hörde jag att katten hade fått 30 000 följare på Twitter.
Min fråga är då: hur vet folk att denna katt ens har en Twitter? Hur sprids det? Kan man se att någon annan har lagt till den Twittern eller hur fungerar det riktigt?

Jag skulle bli jätteglad om du har möjlighet att skriva ett svar.

Tack på förhand!

Mvh Frida Lundman

Hej Frida,
Vilken söt fråga. Skrattade högt för jag såg katten själv på TV. Din fråga är relevant. Kul att du frågar just mig.

Lite övergripande. Twitter är ju som sms till alla som valt att följa dig. Vi använder dessa korta meddelanden för att berätta det som berör oss på olika sätt.

En händelse som katten är enkel att förklara även om just frågan om vilken händelse som kan plockas upp så här och nå många skiljer sig åt. I detta fall katter (vi älskar allt med katter på nätet …) och fotboll är oslagbar kombination.

I fallet med katten var det ju en händelse som uppmärksammades på plats, många människor på plats och tv-kamerorna på plats. Händelsen i sig rapporterades från stadion bland annat via twitter. Någon av alla dessa människor som var på plats, såg om det på twitter eller såg katten via TV tyckte att det var en rolig idé att skapa ett twitterkonto för katten.  Vilket sedan alla medier talade om t.ex. i det här inslaget.  Då är det klart att det snabbt får många följare.

Men i början hur når det ut? Ja en tweet kan snabbt få spridning genom att man märker inlägget med en så kallad ”hashtag” vilket är lika med denna symbol # brädgårds- eller staketssymbolen på svenska. Om det hade varit i Sverige hade det varit smart att märka inlägget med hashtaggen #twittboll som är den svenska taggen för allt som rör fotboll. Då skulle det snabbt ha fått spridning bland de som är intresserade trots att kontot är nystartat.

Låt säga att jag skulle råka se ett sånt inlägg och väljer att skicka det vidare, dvs göra en så kallad RT (retweet) då når det potentiellt sett mina nästan 8000 följare. Och både en och två ur den skaran kommer säkert också vilja skicka vidare i sina nätverk. Och så håller det på och når snabbt många, även om några av deras twitterföljare är desamma som jag har kommer det även nå nya. Det är på detta sätt saker sprids. Nu har jag twittrat om katten här, det ser då ut så här och når alltså mina följare och ser ut så här (ifall du inte använder Twitter så mycket)

Sambandet mellan nya och gamla medier är starkt. Det som småbubblar på twitter plockas upp av traditionella medier som har världens bästa nyhetsnäsor : ) det de plockar upp blir ofta snackisar och då tar diskussionerna på nätet en ännu större vända.

Gör det här saken lite tydligare? Jag hoppas det, hör av dig annars och lycka till med ditt eget sociala medieanvändande,
Brit Stakston