Klart du är googlad!

Tidigare Medarbetare 21 mars, 2012
Kategorier:
Blogg

Dokument Inifrån sänder ”Du är googlad” imorgon och med hjälp av tre personers historier ges en timmes folkbildning om hur vi kan hantera vårt digitala jag. Mitt största bidrag som en av de intervjuade är egentligen titeln på programmet. Att gå från mer värderande skisstitlar om nätets våld till det mer värderingsfria ”Du är googlad” bidrar till folkbildning mer än skrämselvinkeln. Det är nämligen ett oerhört viktigt program. Det skapar insikt om hur viktigt det är att även om du inte ens gillar Facebook bör du säkerställa att den du är också finns speglad på nätet. Att vi inte passivt ska låta någon annan aktivt styra den bilden. Dessutom landar också programmet i det vackra och stora i att hemligheter numer inte kan ägs av en enda individ utan av alla. Och att det ger en styrka att det inte är en eller några få personer som får makten över våra liv för att de vet ”en hemlighet”. Transparens skyddar! Dessutom tack vare att journalisten Johan Ripås använder sig själv som case snuddar också programmet vid en mycket angelägen frågan – den om vikten av att vara varsam med den egna nätmakten. Att ge mod att utmana de med stor nätmakt eller de som lärt sig verktygen. Har vi någon chans mot dem som gapar högst eller lärt sig tekniken för hur du syns på förstasidorna på Google? Johans historia i ”Du är Googlad” visar att det är möjligt. Och visar nu i slutänden att det alltid handlar om oss människor. I våra digitala och analoga möten.

Min medverkan består av att resonera om hur vi ska förhålla oss till  att var och en av oss via nätet kan få en tydlig bild av en individ.  Hur värderar vi det vi ser beroende på en analog vs digital värderingsgrund. Minns hur jag efter att ha talat med journalisten Johan Ripås första gången googlade honom. I hans sökresultat då fanns ingen egen närvaro dvs Johan hade inte en blogg, ett twitterkonto eller ens ett Facebookkonto som tog plats. Det som framför allt fångade ögat var en negativ bloggpost skriven av en person som tidigare intervjuats som var missnöjd med i vilket sammanhang hans intervju hamnat.

Den personen var en känd person med stark medieplattform och med en stark blogg dvs en blogg som tack vare de många läsarna och de många inlänkarna får en styrka som konkurrerar ut det mesta som dyker upp som talar om Johan efter det. Det var nämligen en bloggpost av  Alex Schulman och i inlägget beskrev Alex  sin avsky för det han påstod Johan gjort honom i samband med en dokumentär om knarket runt Stureplan. Hur han en dag hoppades kunna ge Johan sparken av just den anledningen. Av en av Sveriges mest medievana personer. Ord som för den oinvigde kan bli sanningar. En man med nätmakt.

Detta inlägg syntes så tydligt i Johans sökbild dels självklart pga den nätmakt Alex har men också ett resultat av att  Johan av personliga privata skäl inte haft tid att försvara sig eller ta tag i sin digitala identitet. SVT hade inte heller som arbetsgivare kommenterat påståendena om hur intervjuer klippts samman. Det enda perspektiv som fanns i sökresultaten var just Alex.

När jag hade min första kontakt med Johan kretsade inte ”Du är Googlad” om Johan. Det skulle handla om vad den digitala identiteten betyder och vad man kan göra åt det. Under de inledande intervjuerna dök sedan tankarna upp hos Johan om att använda sig själv som case. Att visa hur man hands-on kan göra via sin egen historia. Jag tror det säkert orsakade många diskussioner hos SVT, är det rimligt att de kliver in och hjälper en anställd med hjälp av sin egen mediemakt mfl liknande perspektiv. Nätdoktorn Nikke Lindqvist, Sveriges absolut mest välmeriterade sökmotoroptimerare var redan inkopplad för att kommentera de medverkandes sökprofiler men nu fick han en ny uppgift. Nackdelen med att göra strategin för att ordna upp sina sökresultat synlig är ju att man råkar ut för de som vill förhindra den processen. Det kan vara konkurrerande sökmotorkonsulter som vill misskreditera Nikke dvs bevisa att det han säger sig kunna göra inte sker. Det handlar också om att de som en gång orsakat de negativa träffarna vaknar och agerar. Men också de som går in och försvarar för att stärka upp med fler positiva inlägg. Allt detta har hänt i fallet runt Johan Ripås sökresultat. Nikke Lindqvist har haft ett drömrealtidscase om reputation management som varit spännande att följa. Allt är förstås i sann Nikke-anda briljant dokumenterat. Och en lärobok i ”så här gör du om du är misskrediterad på nätet”.

Jag minns den första intervjun och när vi mot slutet gled in på Johans egna nätnärvaro. Det här var fortfarande på idéstadiet om Johans egen historia kanske skulle vara med själv. Hans fråga till mig om vad ska jag göra då? var enkel att svara på. Han fick förstås samma råd som de han fått av  Nikke och som de sedan arbetet med, dvs att säkra hans egen närvaro och att ”du måste ta plats själv”. Allt det vi kommer att få följa i morgondagens program.

 ”Men spelar det någon roll då, att jag har den här träffen?” undrade Johan och det svaret krävde längre resonemang. För det är klart det spelat roll. Det är här våra analoga vs digitala värdegrund spelar stor roll. Jag minns min egen reflektion vid genomläsningen av det Alex påstod om Johans journalistiska metoder (vilket var helt ogrundade anklagelser). En mindre medievan person  hade definitivt dragit öronen åt sig. Även för mig trots medievana väckte det en varningsklocka som ledde till att när jag mötte Johan var oerhört tydlig med att fråga exakt vad han ville prata om och tydliggöra vad vi enats om att mitt bidrag skulle vara. Vi hade nämligen vid vårt första samtal resonerat om andra tänkbara perspektiv eftersom jag precis som de andra involverade i programmet också har personliga erfarenheter av området. Johans digitala fotspår påverkade mig definitivt under vårt första möte och det finns säkert intervjupersoner som backat ur.

Den bild vi får av oss som individer via sökmotorerna påverkar. Men vi ska inte bli helt förtvivlade. Vi återbekräftar kunskap genom att gå till fler källor. Man lyssnar inte bara på en röst. Jag letade självklart vidare, hittade att Johan låg bakom den utmärkta dokumentären ”Säljsekten”, självklart stärker hans arbetsgivare hans trovärdighet, hans kontakter med Nikke som stärker trovärdighet i relation till mig (ringde Nikke och riskbedömde) men framför allt handlade det om Johan själv. Våra samtal och den han visade sig vara i mötet med mig. Här och nu. Och efter det spelar sökresultaten mindre roll. Men vi får se i programmet att det beslutet kan vara svårare att ta för en arbetsgivare, titta på trailern här så förstår ni vad jag menar.

Efter det undrade Johan ”Och hur gör jag med Alex Schulman då?” Det svaret var enkelt ”Ring honom!” Vi ska inte bli passiva – ta plats berätta den egna historien, visa vem man är som vapen mot förtal – låta andra berätta sin historia men någon gång, längre fram på resan….så våga ring, ta personlig kontakt – sträck ut handen.

Det är nu dagen före programmet och hos Nikke får vi veta hur sökresultaten ser ut idag. Vad har bevisats? Ja solklart att det går att förändra sina sökresultat. Men också insikten om att nutiden alltid vinner över dåtiden och att det i slutändan handlar om oss som människor. Ytterst ger det djup förståelse för att hela våra liv snart finns i våra sökresultat och en påminnelse om att vara mindre dömande och mer utforskande. Vi gör alla smarta och mindre smarta val under våra liv. Kloka och mindre kloka bloggposter kommer att skrivas. Vi möter alla hat och kärlek under vår livsresa. Och när stora delar av det återspeglas digitalt måste det hanteras. Annars kommer det digitala jaget ta över och förhindra t.ex. karriärsteg eller vänskapsrelationer.

Tack till de två modiga medverkande som kommer att hjälpa andra genom sina historier och tack till ”Nikke Nätdoktor” som så pedagogiskt delar med sig av hela sin yrkeskunskap samt förstås extra stort tack till Johan för ditt gedigna arbete och dina kloka funderingar om vår digitala samtid. Jag hoppas också att diskussionen efteråt skickar en signal till oss som har nätmakten eller förstått tekniken för att få våra röster hörda att vara lite mer varsamma med hur vi beter oss. Och framför allt hoppas jag att programmet ger landets alla rekryterare, arbetsgivare, arbetskamrater, kollegor och grannar mod att inte bara gå den enkla vägen. Den via våra sökresultat.

/Brit Stakston

Uppdaterat: Anders Thoresson, DN har skrivit om ”Är du sökoptimerad

Nikke och jag har skrivit en debattartikel hos SvD, Ta kontroll över din nätidentitet