Instagram och bedragare?

Tidigare Medarbetare 26 november, 2012
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

I en aktuell TT-artikel läser vi om att bedragarna hittat Instagram*. Ska försöka reda ut det där men först lite bakgrund om vad Instagram är idag efter Facebookuppköpet av Instagram tidigare i år. Nyligen kom ju profilsidan även på webben så man kan interagera med bilder och redigera sin information därifrån. Tjänsten är jättepopulär både bland privatanvändare, offentliga personer  och även företag.

INSTAGRAMLOGIKEN

För att förstå det där med ”bedragare” som TT var inne på måste vi förstå hur man använder Instagram för att få spridning på sina bilder. Nyckeln är precis som på twitter hashtags som blir ett sätt att märka dina bilder: När jag i somras under OS lade upp en bild märkte jag den förstås med #london2012 som var spelens officiella tagg, men angav också en en för den sport jag tittade på #triahtlon samt även t.ex. #london och #summer.

Utan taggar ser bara dina följare din bild. Med hjälp av taggen sprids din bild och du har chans att ses av många fler som råkar välja att titta på den taggen eller rentav bevakar allt som kommer in på en specifik tagg. Glöm inte att en av valutorna på de här plattformarna är interaktionen genom antal gillamarkeringar och kommentarer. Ett företag bevakar flöden som berör det man arbetar med och väljer att interagera med om det passar.

FRÅN BLOGG TILL INSTAGRAM

Många av livsstilsbloggarna har flyttat mycket av sin interaktion till Instagram. Kissie har 90 000 personer  som följer henne,Tyra drygt 50 000 vilket är lika många som följer entreprenören Isabella Löwengrip.

Men det är fler än livsstilsbloggarna som hittat Instagram. TV-profilen Fredrik Wikingsson låter sina drygt 63 000 följare ta del av hans vardag och puffar för nya podcasts, shower eller berättar t.ex. att gamla mailadressen inte funkar och att han har en ny. Tilde de Paula lägger ut en bild från sitt hemliga bröllop häromdagen.

Journalister bevakar förstås även Instagramflöden från offentliga personer eller taggar runt händelser av publikt intresse vilket leder till att om du tagit en bild under ett sådant tillfälle kan du bli kontaktad för publicering.

PAPARAZZIBILDER ALLT MINDRE INTRESSANTA

Utländska superstjärnor som modellen och skådespelerskan Jessica Alba följs av 1,2 miljoner personer och  Justin Bieber med sina över 4 miljoner fans på Instagram kritiseras även för bilder han lägger ut  t.ex. när han  nyligen mötte den kanadensiske premiärministern, han kommenterar det på Instagram. Justins fans får i realtid veta vad han tycker och tänker. De kommer följa honom många gånger hellre på Instagram än skvallerblaskorna.

Att följa någon genom bilder skapar verkligen en känsla av närhet. En känsla som inte en enda paparrazzibild kommer i närheten av. Har ju tidigare skrivit om vad sociala medier betyder för Kungahuset för att ta kommando i situationer när jakten på bilder är stor:

”Det är här bilderna läggs ut först. Och medierna får bara dansa med. Och de paparazziliknande bilderna av skymda ansikten i Säpobilar blir allt mera ointressanta när det faktiskt kontinuerligt kommer bilder från källan själv.”

Ur Kungahuset och Facebook en perfekt kombination

FÖRETAG

Det är vanligt även i Sverige med tävlingar med hjälp av Instagram. Till exempel har svenska klädmärket Gudrun Sjödén en kampanj som pågår till 30 novembe. Instruktionerna är att man ska ”ta en bild på din Gudrunfavorit där hemma eller ladda upp en äldre hemmabild och ladda upp den på Instagram och märk med #mygudrunhome”. Det säger något om Instagrams genomslag när marknadsavdelningar vill genomföra sådana tävlingar.

TV-serier eller filmer bjuder på behind-the-scenes-material eller släpper nyheter som att det kommer en ny säsong. Artister ger inblick från turnéer och användarna som taggar bilderna med tv-serien eller karaktären kan kontaktas av andra fans eller inblandande i produktionen. Det här upplever man som användare oftast som väldigt roligt. Nyhetsmorgon har nyligen börjat använda instagram och har hunnit lägga ut 175 bilder,  fått drygt 4 000 följare och verkar experimentera för att se hur det kan användas för dialog med tittarna.

BEDRAGARNA DÅ?

TT-artikeln har fått skrämselrubriker och mina svar på frågor om marknadsföring mot unga på nätet hamnar i en underlig kontext. För visst är det så att man som företag lätt kan hitta användare som har öppna profiler som också kan vara väldigt unga på Instagram. Det är instagramanvändare, ung som gammal, som lägger upp bilder med en viss tagg till.  Företaget kan då, om man vill och tror det är relevant, interagera med dessa användare. Det kan handla om att kommentera,  lägga in länkar till tävlingssajter och skulle kunna vara porr- eller spamsajter men är oftast mest konversation och information.

Men oavsett detta kan vi vara trygga på nätet om vi lär oss förstå arenorna vi befinner oss på.

”Bedragarna” som artikeln handlar om är ett exempel med en svensk 10-åring som använder taggen #hungergames och snabbt därefter blir följd av någon som har ett användarnamn från en av skådespelarna i Hunger Games. Vilket det inte var.

Låt mig försöka spalta upp några saker för att underlätta:

  1. Föräldrar måste förstå hur de tjänster som barn använder. Hur fungerar de, lära sig och intressera sig för det.
  2. En 10-åring** kan med fördel ha en stängd profil.
  3. Nätverkandet på de här plattformarna består av taggar, man använder taggen för att andra som också är intresserade av samma sak ska kunna se den. I de allra, allra flesta fall uppskattas att man får kommentarer.  Även när företag eller t.ex. ett tv-bolag börjar prata under förutsättning att det är gjort med fingertoppskänsla. Och är det inte så, avföljer man eller blockarföretaget/personen. Dessutom med en dålig erfarenhet av det företaget som man länge bär med sig. Det här vill företag förstås undvika.
  4. Kulturen, de oskrivna reglerna, på en tjänst som Instagram om vilka man följer och inte följer, falska kändiskonton och deras betydelse (finns en egen hierarki här), strategier för att få fler följare genom att t.ex. byta namn med kändisars vänner som ännu inte har Instagram, fankonton med kändisens namn etc har många unga väldigt god koll på och tipsar varandra om. De utvecklar de här strategierna snabbt. Som förälder kan du lära dig av barnen, måna om att förstå mekanismerna så blir allt mycket mer avdramatiserat och enklare att hålla sig till och resonera om vad som kan vara mindre bra.
  5. Lär helt enkelt dina barn några grundregler såsom t.ex. att inte ge ut sitt eget telefonnummer, e-postadress eller lämna ut privat information etc. Barn lär av varandra också, lyssna när de visar varandra och tänk själv vad du tycker och tänker om det du hör. Insatta nyfikna föräldrar kan också lära sina barn. Och bör göra det om barnet är 10 år**. Det går att vara trygg på nätet också. Det vi ser som ”bedragare” i det aktuella exemplet kan lika gärna vara ett dedikerat fan som man kan dela sin kärlek med för en bok vars nästa filmatisering man som dedikerad Hungergamesläsare räknar ner dagarna till.
  6. Reklam på internet riktad mot barn får inte uppmana till köp. Det ska vara lätt för barnet att förstå vad som är reklam och inte. Det här är också något vi som föräldrar kan hjälpa till med.
  7. PR-företag som vill vara trovärdiga och månar om sina kunder kommer inte att ge rådet åt ett  företag att finnas på de här plattformarna för att ge sig ut att vara någon de inte är. Det finns en mytbildning runt sociala medier som en guldgruva för PR-byråer när de t.ex. administrerar instagram. Sociala medier handlar om relationer vilka företag ska förvalta själva. Med en stor förståelse för kulturen på den plattform de väljer att vara på. PR-byråers främsta uppgift inom det här området är att visa kunderna vilka möjligheter som finns. Inte att prata med företagets kunder oavsett ålder.

/Brit Stakston

*Sociala bilddelningstjänsten Instagram

Om du inte använt tjänsten så ladda ner appen, ta en bild, använd något av alla de filter som finns för en snyggare bild och ladda upp den. Gärna med någon bildtext och sökord med hjälp av hashtags som blir som en märkning av ett inlägg med hjälp av symbolen # för det ord du vill göra din bild sökbar med. Välj om du vill publicera bilden vidare till andra socialamedieplattformar som. Du följer de du vill och de som använder Instagram ger dig en inblick i sin vardag så som de vill förmedla den via de bilder de lägger upp.  Du kan i din tur interagera, kommentera eller gilla deras bilder.

** Åldersgräns på Instagram

I Instagrams Terms of Conditions står åldersregeln 13 år, jag skulle föreslå att man är yngre än det bör man ha stängd profil.

Uppdaterat 25 januari: Instagram har nu börjat se över åldersgränserna och användare under 13 år stängs av och kastas ut från tjänsten. Detta har som sagt stått i de sk ToS också tidigare men har aldrig uppfattats som lika tydliga som i Facebook (efersom man inte vid tjänstens användande ens har behövt ange ålder för att använda tjänsten). Nu är alltså åldersgränsen 13 år för Instagram.

Taggad som: