Årets PR-flippar – JMW har hela listan

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 18 december, 2012
Kategorier:
Blogg, PR flippar & floppar

Så var det dags för traditionsenliga JMWs lista över årets PR-flippar och floppar. Först ut är flipparna. Efter en omfattande nomineringsprocess. Stötande och blötande kan vi nu stolt presentera årets lista.

Upplevelsen. Miljontals följde när han kastade sig ut från 39 045 meters höjd. Den första, globala, digitala lägerelden var född. Felix Baumgartner och Red Bull visade vad framtidens marknadsföring handlar om. Upplevelser som människor vill dela med sig av. Men upplevelsen handlar också om butiker, allt från showrooms till pop up-butiker. Och MOOD-gallerian. Att marknadsföringen blir allt mer digital ökar kraven på upplevelser som vi vill berätta om för andra.

2012 blev hens år. Efter att bubblat under några år slog hen till med kraft. När Nöjesguiden gjorde sitt Hen-nummer sopade de mattan med såväl han som hon. Och hen etablerade sig. Att DN gjorde allt för att stoppa DHEN gjorde inte flippen mindre.

Han synliggjorde något vi förträngt. Han lyfte fram ett mörkt kapitel i vår samtidshistoria och klädde det nattsvarta med vacker och livfull kärlek och förälskelse. En kärlekshistoria mellan två män fick oss att bänka oss framför teven och inse att kärleken pirrar lika mycket i magen oavsett om den är hetro- eller homosexuell. Jonas Gardell lyfte fram Sveriges otvättade Aids och HIV-byk. Imponerande.

Det var en oväntad återkomst. Få hade räknat med det. Eller sett några tecken på att det var på gång. Svensk dokumentärfilm återkom. Och tog plats på biograferna. Redan förra året flippade ”Big Boys Gone Bananas” på bio. Under 2012 vallfärdade vi för att se ”Palme” och ”Searching for Sugar Man”.

Sänkningen av momsen skapade förutsättningarna för en pånyttfödelse av restaurangbranschen. Vi flyttar ut våra vardagsrum på krogen i en allt större utsträckning. Vi vill äta och dricka gott. Och umgås. Nya superkrogar tar plats, Taverna Brillo, Nosh & Chow och så MOOD-gallerians breda urval. Gör uteätandet till en given flipp i år.

Missing People blev Sveriges nya folkrörelse som tog vid där Polisen och övriga samhället misslyckades. Med hjälp av de sociala medierna lyckades de engagera hundratals människor i att leta efter försvunna personer.

Johan och Martin kom hem efter en allt för lång tid i etiopiskt fängelse. De lyckades hantera det enorma medieintresset med båda hjärna och hjärta.

Swedish House Maffia. De kom. De spelade. Caschade in och slutade.

Det är kanske symptomatiskt att 2012 sprang förbi. Eftersom löpningstrenden fortsatte. Löpstegen blev längre och allt mer intensiva. Trots snöoväder och isiga gator är fortfarande antalet löpare på städernas gator stort.

Assymetriska lyssnandet och tittandet. Netflix, HBO, ViaPlay, Filmnet, tv-kanalers playtjänster, podcaster… listan över tjänster som gör det möjligt att själv bestämma när vi tittar har exploderat.

Obama – trots att han var en blek kopia av 2008 så gjorde han det igen. Nu väntar vi bara på att världen ska få sin första kvinnliga amerikanska president. Heja Hillary!

Andra PR- flippar:
• Invigningen och avslutningen av OS i London
• Zlatan
• SMHIs klass 2 varningar
• Mexiko
• Nike Fuelband

Innan veckan är slut kommer vi att presentera årets PR-floppar. Det krävs inte att man är ett PR-geni för att förstå att en viss Juholt kommer att finnas med på listan…

/Björn Mellstrand