Klout behövs inte i Sverige

Tidigare Medarbetare 23 februari, 2013
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

Idag var det dags för webbkonferensen SSMX2013. Ett trevligt vintermingel med möjlighet att i traditionellt knytkonferensemanér hålla en session i precis vad man vill. Alltid kul att se programmet och kunna välja allt möjligt där man antingen väljer att berätta om  något specifikt eller diskutera något med andra. Anton Johansson och Björn Fant presenterade sin nya startup Osom som förklarades som en merge mellan Instagram och Blocket, spännande! Själv deltog jag delar av dagen och lyssnade bland annat på hur Unionen hanterade sociala medier under förhandlingarna med SAS nyligen. Intressant case som visar hur spelplanen förändrats, återkommer mer till det längre fram, men kommenterade i SvD när det var aktuellt hur Unionen använde Twitter som påtryckningsmedel. och här är Johan Ulvenlövs presentation från tidigare.

Sen deltog jag i en session som Niclas Strandh höll om Klout och här filmad av Lukasz Lindell. Det är ju ganska välkänt vad jag tycker om tjänsten (illa), har bla debatterat det mot just Niclas under WebCoast förra året.

Diskussionen idag blev intressant och vi kom in på det mest angelägna, det osunda i att hur mycket vi än älskar listor och alltid rankat oss, varför skapa nya hierarkier på en plattform som vi just ser som så fantastiskt tillgänglig för alla. Varför då rangordna oss, vikta och se på människor med högre Kloutscore som viktigare/bättre/mer relevanta att tala med.Känner ett stort ansvar för att vägra delta i det spelet och skulle t.ex. inte säga till uppdragsgivare att Klout är ett relevant sätt att mäta. Tjänsten är fortfarande alldeles för trubbig, en icke-existerande valuta och så enkel att manipulera. Förmågan att manipulera Klout säger inget om relevansen för någon att interagera med just den personen. Dessutom bidrar tjänsten bara till att trigga mer av det där meningslösa twittrandet, bloggandet och statusuppdaterande på Facebook och LinkedIn bara för att behålla sin ranking. Rekommenderar den här Forbesartikeln som ger fem skäl till för varför man inte ska bry sig om Klout.

Men en ny insikt jag fick idag, var att det plötsligt slog mig hur lite Klout behövs i Sverige. Egen analys av den data som olika socialamediebevakningstjänster tillhandahåller kombinerat med egna sökningar på twitter etc är tillräckligt för att identifiera vilka som är de digitala influensers och first movers inom ett område. Den svenska marknaden är ju så härligt överblickbar. Det är ju det som gör sociala mediearbetet så enkelt och genomförbart i Sverige.

Tack Niklas Dahlqvist och Caroline Björkgren för ett fint och välarrangerat SSMX 2013.

/Brit Stakston

Det här är inlägg 32 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar. 

Taggad som: