Förändra beteenden tar tid

Tidigare Medarbetare 28 februari, 2013
Kategorier:
Blogg, Sociala medier

Förra veckan rapporterade Handelsbanken TV om det minskade antalet SMS-betalningar för SL och lokaltrafiken efter att de infört mobilbetalningar. Idag berättar både Röda Korset och Unicef om minskat antal sms-gåvor. Röda korset vittnar om 92 procent färre sms-gåvor och Unicef skriver på twitter att deras sms-gåvor minskat med 74 procent. Västtrafik har också hört av sig och säger att det är samma sak hos dem.

Numer kan vi ofta välja att betala med mobilen, de flesta butiker puffar för olika lösningar. En av de vanligaste är appen WyWallet för att kunna sköta betalningar och överföringar i mobilen. De är de fyra stora mobiloperatörerna som gått samman om tjänsten för att satsa på övergången till mobilen som plånbok. Men missnöjet är stort över en tjänst som inte fungerar optimalt och det märks bland annat på WyWallets Facebooksida där man ger uttryck för att tjänsten är krånglig och ilska över att det görs kreditprövning. Deras forum är också fyllt av mestadels arga och uppgivna kunder. verkar inte vara så många som är lockade att använda fliken ”beröm”. Det är nog en av de sämsta lanseringarna man sett på länge.

Tänker på siffrorna ur Svenskarna och internet 2012 som visar att halva befolkningen ännu saknar e-legitimation och att det är främst de högutbildade i åldrarna 26–45 år som har det. Eller att 28 procent av befolkningen inte betalar sina räkningar över internet. Eller om vi tänker på hur e-handeln utvecklats i takt med att oron för internetbedrägerier minskat, från 72 procent 2000 till 21 procent 2012.

Vad tror du, hur lång tid tar det tills vi släpper plänboken och känner det lika naturligt att betala med mobilen? Det lär inte ta några tio år nu när mobilen har en så central del i våra liv men kanske inte heller gå hur snabbt som helst. Eller ligger svårigheten bara runt en misslyckad lanseringen för WyWallet och missnöjet mot de andra valda lokaltrafikslösningarna för betalning med mobilen? Jag tror problemen är lite mer mångbottnade än så precis som vår relation till pengar. Och vi är hyfsat trötta på alla dessa valmöjligheter, vi gör det redan med elbolag, skolor och orkar kanske inte med fler val när vi bara vill åka buss eller betala maten i affären.

/Brit Stakston

Det här är inlägg 37 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar. 

Taggad som: