PR – va fan sysslar ni med?

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 20 mars, 2013
Kategorier:
PR och kommunikation

De senaste dagarna har media översållats av PR-kupper, -bluffar och -stunts. PR har det senaste dagarna blivit synonymt med att luras. Man skulle nästan tro att vi som jobbar på PR-byråer ägnar hela våra arbetsdagar åt att ljuga, föra journalister bakom ljuset och hitta på saker.

Och saken blir inte bättre av att man läser om hur företrädare för vår bransch köpslår med journalister får du den här storyn av mig så måste du skriva om den här osv. Det enda det gör är att förstärka bilden av oss PR-konsulter som ljusskygga individer.

Det finns de som hävdar att vår roll som PR-konsulter är att dölja sanningen. Kritiska röster hörs kring medieträningar och de menar att de handlar om att få företagen att inte berätta.

Jag känner inte igen mig. Det är inte min verklighet. Det är inte mina medarbetars vardag.  Och jag tror heller inte det är så våra uppdragsgivare vill att vi ska kommunicera å deras vägnar.

Om man bygger en historia på en lögn så innebär det ett stort risktagande. Kanske är lockelsen att generera massor av uppmärksamhet men avslöjas man så blir fallet hårt. Och den positiva uppmärksamheten som vi vill skapa ersätts av negativ. Medvinden ersätts av motvind. Ett företag som ljugit eller farit med osanning kommer granskas hårdare nästa gång de vill kommunicera. Det är lite som att kissa i sängen.

Vi PR-byråer är i förtroendebranschen. Det handlar om trovärdighet. Bygga långsiktigt förtroende för våra uppdragsgivare. Och sätter man förtroendet på spel så är min bedömning att det går snabbt utför. Bra PR är när man förpackar en story så den intresserar, känns relevant och användbar för målgruppen. Bra PR är när uppdragsgivarens kunskap står i fokus och säkerställer att de når ut med sina budskap. Nyheter som tål att granskas och dagens ljus.

/Björn Mellstrand