Design på hjälmen är huvudsaken

Samuel Garlöv
Samuel Garlöv 04 april, 2013
Kategorier:
Omvärldskoll

Den gångna påskhelgen spenderade jag i Sälen med familjen. Jag har åkt skidor varje vinter sedan jag var 5 år men nu hade det gått hela fyra vintrar utan att jag åkt skidor över huvudtaget. Strålande sol, mycket snö och gott sällskap gjorde det riktigt härligt att vara tillbaka i pisten igen. Väl uppe i backen var det dock något som slog mig. Alla bar skidhjälm.

Min känsla är att det är betydligt fler som bär hjälm i dag (både på cykeln och i backen) jämfört med för ett par år sedan. Och ännu fler om jag jämför med när jag själv började använda hjälm. Det var efter en ordentlig vurpa uppe i Hemavan för snart 15 år sedan. Då när jag började med skidhjälm var jag i minoritet. Idag är det tvärtom. Vad kan det bero på? Alla kan inte, som jag, ha slagit sig ordentligt och insett att man varit en idiot som åkt skidor utan hjälm.

Ser jag till mig själv så beror mitt hjälmanvändande på två saker, vurpan ej inräknad. För det första så finns det idag väldigt mycket snygga hjälmar. Du behöver inte längre se ut som en dålig kopia av Toad från Super Mario Kart. Jag kommer ihåg ”fiskelådorna” i blå frigolit som mamma tvingade på mig när jag cyklade som liten. Det var typ som att be om att bli retad i skolan. Men idag finns det snygga cykelhjälmar i flera modeller anpassade efter både cykeltyper och stil. Detsamma gäller för skidhjälmarna. Själv har jag idag en ”Swat-team” inspirerad svart hjälm som är både skön och snygg. Idag känner jag mig mer som insatsledare/Top Gun när jag tar på mig hjälmen utanför stugan på vägen upp till backen. De stora otympliga störtkrukorn är ett minne blott. Tittar man in i sportaffären så ser man ett större fokus på stil och design vid sidan av säkerhetstänk i nya produkter. Det gäller allt från kläder till hjälmar och sidoprodukter. Och designen är viktig. Steve Jobs ska en gång ha sagt att Segway var dömt att misslyckas på grund av fel utseende, “You have this incredibly innovative machine but it looks very traditional.” Jag håller med honom och lägger till att jag inte kände mig direkt ”het” när jag rullade ner längs trottoaren på en Segway. Utseendet är viktigt. Vi vill känna oss snygga och säkra på samma gång.

hjälm
Bild: Nöjd hjälmanvändare/spyfluga i Sälen påsken 2013.

För det andra så påverkade grupptrycket och sportens ambassadörer mig att fortsätta använda hjälm. Och köpa fler och snyggare hjälmar. Som tidigare prenumerant av tidningen Åka Skidor såg jag hur duktiga svenska extremskidåkare rönte stora framgångar utomlands. Alla var iklädda snygga hjälmar, ryggsäckar med spadar och goggles med spegelglas. De äldre killarna i backen började köpa ny utrustning och det påverkade mig till att skaffa samma grejer. Sakta men säkert blev hjälmen en naturlig del av min utrustning. Inställningen blev att åkte du med hjälm var du antagligen bra på skidor. Åkte du utan hjälm var du antagligen en farsa som åkte med uppknäppt dunjacka och jeans i backen.

Så har jag resonerat angående mitt hjälmanvändande. Men hur kommer det sig att så många, dock inte alla, använder skidhjälm i dag? Jag tycker mig ändå se att det skett en stor beteendeförändring på ganska kort tid.

Som kommunikatör intresserar det mig att fundera vidare kring detta eftersom mycket i det vi gör handlar om att förändra beteenden. Stora som små. Och ni får rätta mig om jag har fel här men jag kan inte minnas någon större informations – eller kommunikationskampanj kring hjälmanvändning i Sverige. I alla fall inte utanför branschtidningarna. Vad är då den bakomliggande förklaringen? Teknikutvecklingen kan vara en. De nya carvingskidorna har förändrat hur vi åker skidor idag.  Större svängar och mer fart i backen gör att säkerhetstänket tagit större plats. Även trenden med extremskidåkning och ett större intresse för skidor och utomhusliv i allmänhet har nog också spelat in.

Min personliga åsikt är dock att hjälmtillverkarna, genom att ta fram snyggare och lättare modeller, gjort det enklare för oss att anamma säkerhetstänket. Förhoppningsvis har vi också blivit lite smartare i våra val över lag. Men oavsett förklaring så är det positivit att fler använder skidhjälm. Förra helgen i Sälen var det riktigt skönt att se familjer i backen där alla bar skidhjälm. Inte bara barnen.