Befriad zon: Ännu en gång har vi bevittnat kraften i PR

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 05 april, 2013
Kategorier:
PR och kommunikation

Helgen står för dörren och jag vill dela med mig av några tankar som inte försvinner från mitt huvud.

Häromveckans artistremake, som visade sig vara lanseringen av en choklad, har skapat diskussion.
Vi har bloggat om det. Medierna i SR P1 har uppmärksammat det.
Våra branschmedier, Resumé och Dagens Media, har skrivit om det den här veckan.
Jag har svårt att släppa det.
När kraften i PR släpps lös sveper den fram som en flodvåg som tar med mycket i sin väg.
Det är inte konstigt att den är så lockande att använda, lite som Frodos skinande härskarring.

Tommy Black var ett skickligt hantverk, allt gjordes enligt läroboken.
Tjusigt orkestrerat av kompetenta, förtroendefulla kommunikationsrådgivare.
Med oberoende, bekräftande källor.
Intresseväckande bildmaterial och en riktigt bra story.
En uppseendeväckande nyhet.
Här fanns traditionella metoder och fingertoppskänsla för vad som triggar igång människor i de sociala medierna.

Det var bara ett problem.
Det var inte sant.
PR betyder public relations.
Relations betyder relationer.
Goda relationer bygger bland annat på tilltro. Ärlighet. Förtroende.
Börjar vi ljuga skadas relationen
Som PR-rådgivare skadar inte det inte bara ens eget anseende.
Det skadar uppdragsgivarens.
Det blir negativ publicitet. Och i längden skadar det PR-branschen.
Kanske hela kommunikationsbranschen.
Visst kan man lockas av den massiva uppmärksamheten.
Antalet klipp och stor räckvidd.
Men att kännedomen skjuter i höjden snabbt är inte någon långsiktigt vinst.
De som uppmärksammar kommer att glömma.
De som kände sig förda bakom ljuset kommer att minnas.
Det finns ett behov av ökad källkritik.
Men om vi PR-konsulter ska granskas extra kritiskt för att det uppfattas som att vi inte kan handskas med sanningen, då gör vi vår uppförsbacke längre.
Vi på JMW och resten av landets PR-byråer vet detta.
Vi lägger vår tid, kraft och energi på att förpacka budskap kreativt.
Det ska så det engagera, underhålla och bli viktigt och begripligt för människor.
Det finns inget tvång att berätta hela sanningen.
Men vi ljuger inte.
Det är därför det fungerar. Det är därför vi ofta kan åstadkomma så mycket till förhållandevis låga kostnader.
Det är därför det är sådan kraft i PR.
Missbruka inte kraften.

/Björn Mellstrand

Taggad som:
, , ,