Facebook och mobilstrategin

Tidigare Medarbetare 05 april, 2013
Kategorier:
Sociala medier

Nyheterna från gårdagen om Facebook och telefonen, kommenteras mest spännande av Financial Times dagen innan som skriver att utvecklingen sker pga att:

“There is no guarantee that popular mobile devices will continue to feature Facebook.”

Tror du att Facebook är så viktigt idag att vi väljer att byta telefon för att säkerställa att vi får tillgång till Facebook om den möjligheten inte längre fanns via appar? Tror personligen att Facebook ännu är såpass viktigt för oss att vi uppskattar att kunna använda tjänsten enkelt och funktionellt via appar i mobilen. Tror det vore ett stort  misstag att inte låta Facebookanvändare kunna göra det idag. I Financial Times resonerar man om hur spelet om förtjänsten i ekosystemet runt mobilen så lätt glömmer konsumenten i det race som sker mellan mobiltillverkare, mobiloperatörer, mjukvaruutvecklare och apputvecklare.

Vi vill ju att det ska vara enkelt att använda de tjänster vi vill. Men skulle vi byta telefon för att låta vårt startgränssnitt i telefonen vara ”Facebook home” vilket är tanken bakom det som presenterades igår? Jag vågar gissa att det är feltänk det där med en ”great living social phone”med Facebook som navet i våra liv. Jag tror att vi har våra vänner som nav så det räcker och möter dem tillräckligt ofta, digitalt såväl som analogt i massor av olika kanaler. Vi har koll på varandra genom olika plattformar och genom nätverk som vi håller levande på olika sätt. Allt startar inte längre från vad våra vänner tycker och gör på Facebook. Eller vad tror du?

Zuckerberg menade igår under lanseringen att själen i mobilen är synonymt med Facebook. Det tror jag inte alls längre. För något år sedan for the fun of it kanske. Men inte alls idag. Nu vill man lika gärna starta med Instagram, Tumblr, Twitter eller SnapChat. Och nya tjänster kommer hela tiden. Sen kan man kanske tänka sig att det vore relevant med en medioker telefon som ger de som vill ha ett ”enkelt” internet bara bestående Facebook. Är den stora massan intresserad av det? Min gissning är fortfarande nej. Kika runt dig på bussen och tunnelbanan, det är inte Facebook alla sitter och kikar på hela tiden.

För att återgå till Richard Waters krönika i Financial Times så nämns i slutet ändå det som absolut är det mest intressanta runt Facebook, nämligen söket:

Facebook still has an ace up its sleeve in the form of the “social graph” that acts as the glue in its network, drawing members back to connect with their friends. The HTC phone will not be the end of the story, but it should be a vital indicator of whether Facebook can use this asset to secure a stronger foothold on mobile handsets.

Där har vi något verkligen spännande och som kan utveckla både nyttan och affärsmodellen. Inte genom att försöka trycka upp Facebook i ansiktet på mig eller in i min själ.

Brit Stakston

Det här är inlägg 73 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar. 

Taggad som:
,