Populistisk journalistik möjlig pga sociala medier

Tidigare Medarbetare 20 april, 2013
Kategorier:
Journalistik

Journalistiken och den utveckling som sker är på många sätt revitaliserande och leder ofta till inspel som gör den än mer relevant. Men i jakten på likes som också kommer i kölvattnet ser vi också något annat hända. Att sociala medier kan bli viktigare än den egna ambitionen med tidningen och den journalistik man vill förmedla. Det här är angelägna frågor för varje redaktion att ha i åtanke. Precis som för vilket företag som helst, de kan inte heller låta hela verksamheten styras av vad som sker runt produkter och tjänster i sociala medier.

I den kontexten är citatet av Lena Sundström, i Resumés lördagsintervju, så viktigt:

”– Sedan får sociala medier inte behandlas slarvigt. Det är inte de sociala medierna som ska styra hur vi ska jobba. Det är våra behov som skall styra hur vi ska jobba med de sociala medierna.”

Dessutom lyfter hon fram källkritiken i sociala medier och den är ju verkligen är så viktig för journalister att fortsätta värna om. Det är ju nyhetsvärderingen och källkritiken som är några av de hantverksredskap som journalister ska bära med sig oavsett kanal

/Brit Stakston

Det här är inlägg 88 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar. 

Taggad som: