Förpackningar med eget språk

Tidigare Medarbetare 21 april, 2013
Kategorier:
Sociala medier

Under en resa till Bergamo och ett hastigt besök i en vanlig mataffär är det fascinerande vilka skillnader som genast visar sig längs butikshyllorna. Det märks direkt att det inte skulle kunna vara en matvarubutik i Sverige. Inte bara för att det säljs vin i butiken utan för annorlunda dofter och skillnader i hur varor är uppställda. Till exempel tandkrämshyllan som ser mer ut som man föreställer apotekshyllan för mediciner, de där hyllorna som apotekarien hämtar medicin ifrån. I Italien kan inte tandkrämsreklam bestå av glassiga amerikanska leenden, med mykcet röda och blåfärger á la Colgate eller Pepsodent.  Här är alla tuber fortfarande i kartonger och med diskreta dämpade färger, vita kartonger med ljusblåa och ljusgröna färger. Här är tandkräm något seriös. Det är helt klart.

hylllan tandkräm

Älskar hur även formspråket blir så landstypiskt och i det här fallet kan vara lika härligt obegripligt som italienskan oftast är. Tog mig tre varv i butiken för att hitta tandkräm, programmerad som jag var efter skrikiga färger och stående tuber.

/Brit Stakston

Det här är inlägg 89 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar. 

Taggad som: