Ekonomiekot utbildar företagsledare i twitter

Tidigare Medarbetare 30 april, 2013
Kategorier:
Sociala medier

Ekonomiekot, med Brita-Lena Ekström, i lördags med rubriken ”Efterlysning: twittrande direktörer” är ett stycke härlig sociala medieutbildning för företagsledare och vd:ar. Välinvesterade minuter för den som inser att man borde använda twitter men inte riktigt kommit igång än. Med ett naturligt förhållningssätt till nya kommunikationsmöjligheter och härlig inställning till vad som är möjligt och inte möjligt hör vi Ola Rollén, Vd för Hexagon och Claes Hemberg, sparekonom på banken Avanza resonera om sitt twittrande. De är båda rörande ense om det stora värdet med twitter men har helt olika strategier. Det är ett enkelt rakt samtal med twitter som ämne i Ekonomiekot och visar precis hur långt vi kommit. Vi kan säga vad vi vill, vi experter, att alla ännu inte förstått och att det är mycket kvar att göra, men det är verkligen så att den här typen av samtal sker oftare än de motsatta. Det är så inspirerande och lärorikt för den som behöver ta klivet!

Från marknadsföring till personifiering

Ola Rollén är den enda svenska börs-vd som twittrar och berättar hur det först var något som gjordes hos Hexagon av marknadsföringsorganisationen men sedan fick han frågan om inte han ville börja twittra. Och idag twittrar han dels lite privata saker dels om saker som Hexagon gjort som de vill uppmärksamma både kunder och personal på och tillägger att twitter är en kommunikationskanal som är mer effektiv, än vad t.ex. personaltidningen eller e-mail är. Han delar med sig av sin strategi om hur man lyckas vara både intressant och samtidigt inte för utlämnande. Gränsdragningsresonemangen om privat, personlig eller professionellt är mycket intressant.

Omvärldskoll och nyfikenhet

Claes Hemberg berättar sedan om hur han använder twitter för iakttagelser, hur räntan går, ger aktietips och samtalar med folk. För honom är twitter rent professionellt och han delar inte med sig av sitt privatliv. Han menar att en vd kanske inte är samhällsintresserad nog för att vilja diskutera och resonera utan mest intresserade att berätta om vad de håller på med, man vill inte/vågar inte sticka ut och tycka något. Han menar också att det kan vara VD-staben som  är rädda eller ovana för vad en twittrande VD kan göra, vilket leder till att man som vd inte tar  steget ut: ”gamla vd-hundar har svårt att sitta snyggt på en twitterkvist.”

Farligt att twittra?

Ola Rollén får frågan om det är farligt att twittra och svarar att ”det farliga är att inte vara med och inte vilja lära sig, inte anamma det och inte vara med i utvecklingen är farligare”. Istället för att fördjupa sig i farligheter så lyfter han hur sociala medier är viktigt för internkommunikation och ger närhet till alla anställda. Han menar att det interna perspektivet av twitter är jätteviktigt och lyfter fram att t.ex. deras 1 000 utvecklare i Indien är jätteaktiva och samtalen online bidrar till att en global organisation kan bli mer platt. Vem som helst kan ställa en fråga säger Ola Rollén. Även aktieägarna flikar Claes Hemberg in och lyfter fram att twitter är så mycket mindre aggressivt än t.ex. kommentarsfälten i tidningar.

Det är den absolut snabbaste nyhetskanalen svarar Ola Rollén på frågan om vad man missar genom att inte använda twitter och återigen lyfter han fram att det finns ingen återvändo.

Kurspåverkande information i sociala medier?

Brita-Lena Ekström gör sedan även en intervju med Annika Poutiainen övervakningschef på Stockholsmbörsen om kurspåverkande information och sociala medier. Annika Poutiainen menar att det är viktigt att företagen har ett förhållningssätt till sociala medier men berättar också att det fortfarande är så att kurspåverkande information ska förmedlas via pressmeddelande så att marknaden kan få ta del av informationen på lika villkor. Hon berättar om hur de arbetar och följer kursrörelser på nätet, det blir tydligt att det är mer hon själv som följer än att det finns en systematik i det. Det finns ju stöd för att bevaka det enklare än att bara göra det manuellt. Vilket Claes Hemberg sedan klokt också påpekar.

Annika Poutiainen menar att regelverket inte behöver förändras. Personligen tycker jag ju att formuleringen ”bolagen ska publicera informationen på ett snabbt och icke-diskriminerande sätt” borde innebära tydliga hänvisningar till att kombinera pressmeddelandet med nya kommunikationskanaler som sociala medier.  Den amerikanska motsvarigheten till Finansinspektionen, SEC har ju tagit ett sådant steg för att komma närmare sociala medier, genom att göra det möjligt för noterade bolag att använda twitter, om de anmält det på förhand. SEC ser det alltså som positivt att ha ytterligare en kanal, men de europeiska börsreglerna tillåter det ännu inte. En motsvarande förändring såg Annika Poutiainen inte vara nödvändigt i Sverige ännu. Claes Hemberg såg det dock som mycket möjligt att det kommer en tid då Twitter bara räcker och berättar att om han fick välja kommunikationsvägar så väljer han twitter först. Aktieägarna borde trycka på för omreglering menar han och det är dags för varje vd att inse att vägra twitter är som att vägra flyga för att det går bra att gå eller köra bil. ”Det är en ny kommunikationskanal, bara att vänja sig.”

Som sagt, mycket inspirerande och så här okomplicerat kan relationen till nya kommunikationsverktyg vara. Sätt nu det här programmet i händerna på den du tycker behöver det för att förstå hur man måste närma sig sociala medier, fullständigt okomplicerat. Ekonomiekot som avsändare kommer göra under för den mest skeptiske är jag övertygad om.

/Brit Stakston

Det här är inlägg 98 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar. 

Taggad som:
,