Jag kan själv! Vad blir nästa grej?

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 21 maj, 2013
Kategorier:
Populärkultur

Foto

DIY-trenden, do it yourself, eller gör det själv är ju inget nytt. Vi har snickrat och stylat våra hem ivrigt påhejade av TV-kanalernas hemma-program. Köken har fått en ansiktslyftning. Vi installerar köksöar och stekhällar. Mosaik och marockanskt kakel.

Vi lagar mat inspirerade av matprogrammen, bloggar och kokböcker. Långkok. Pulled pork. Surdegsbak. Korvstoppning. Syrar kål. Styckar en gris. Eller ett får. Kanske en älg. Gör egen müsli och yoghurt. Resultaten delar vi i form av bilder i de sociala medierna. Det blir matporr på Instagram. Uppläggningshysteri på Facebook.

Vissa stör sig på detta. Men faktum är att DIY-beteendet faktiskt kan komma att bli vår räddning. Förra numret av matmagasinet Lucky Peach har temat ”Apocalypse”. Det handlar om hur vi håller på att utarma jordens resurser och äta oss ner i fördärvet. Räddningen är att vi gör mer själva . Använder bättre råvaror. Efterfrågar kvalitet. Så guerillaodlingar, syrad kål och långkok är kanske inte så dumt ändå.

Vi blandar våra egna drinkar och mixar våra cocktails. Och nu brygger vi vårt eget öl.

Vi odlar tomater, bönor, sallad, blommor och smultron. Kolonilotten är på högsta mode. City gardening. Och guerilla gardening.

Kanske passar också vårt resande in här. Charterresan har ersatts av att vi organiserar våra egna resor. Vi sprider bilder från exotiska resmål bortom charterns allfartsväg på våra sociala medieplattformar.

DIY-trenden expanderar med de sociala medierna som en av drivkrafterna. Genom att visa upp lyckade resultat av vårt hantverk så förbättras vår status och omvärldens perception. Vi bygger bilden av oss själva som driftiga, kreativa och kompetenta.

Det är lätt att konstatera att nya områden adderas. Vad kommer efter smörkärnandet och ölbryggandet?

Att sy sina egna kläder har inte blivit någon större succé. Kanske beror det på att beteendet inte har synliggjorts i tv. Eller var det Lena Philipsson som tog dö på alla möjligheter genom sitt klassiska uttalande på åttiotalet ”jag syr mina egna kläder”.

Eller är det hushållsekonomin som står på tur? Jag sanerar mina skulder. Jag sänker mina boendekostnader. Utmaningen är att vi har svårt att dela med oss bilder som bevisar vår driftighet. Kommer vi vara transparenta och sprida vår hushållsbudget?

Vad blir nästa grej vi kan själva?  Att sociala medierna kommer ha betydelse är klart. Och bilden är viktig tvivlar jag inte på.

/Björn Mellstrand

PS. Fotot är från min egen odling av smultron och gula hallon på min terrass. DS

Taggad som:
, , , , , ,