Den ansvarsfulle kapitalisten

Samuel Garlöv
Samuel Garlöv 27 maj, 2013
Kategorier:
Reflektioner

Whole Foods har länge varit ett företag som fascinerat mig. När jag besöker USA försöker jag alltid slinka in i någon av deras butiker för att handla men också för att titta. Whole Foods är väldigt duktiga på att skapa en bra shoppingupplevelse. Det är helt enkelt kul att handla på Whole Foods. Vad det beror på och hur jag som konsument påverkas av deras arbete beskriver bland annat Martin Lindstrom i sin bok Brandwashed. Avsnittet om hur konsumenten dras till att köpa livsmedel som presenteras liggande på is är fantastiskt inressant. Men det var inte riktigt den delen av Whole Foods jag tänkt blogga om idag.

Det var nämligen under mitt besök på SXSW i Austin tidigare i år som jag hade förmånen att lyssna till Whole Foods grundare John Mackey. Han var där för att prata om sin nya bok Concious Capitalism. Tillsammans med Dr. Raj Sisodia presenterar han i boken en teori eller kanske snarare en filosofi över hur vi måste driva företag i framtiden. De båda menar att företagen måste drivas av en högre nytta än att bara tjäna pengar.  För Whole Foods handlar det om att erbjuda bra mat till sina kunder, god ersättning till sina leverantörer och bra förutsättningar för sina anställda. Då dessa tre klaffar kommer man tjäna pengar. Vilket man också gör. Det är också det jag gillar med Whole Foods. De hymlar inte med att man tar bra betalt och tjänar pengar. Det är bara att sättet det gör det på skiljer sig från många av deras konkurrenter.

12
Bild: John Mackey talar på SXSW 2013 samt lite souvenirer. 

Idag har Whole Foods 350 butiker runt om i USA. Leverantörerna till de olika butikerna är lokala så långt det bara går.  Kedjan testar nu att odla grönsaker på sina egna tak. Varför gör man så här? Jo för att man vet att det gynnar lokalsamhället, de egna anställda, konsumenten och i längden också försäljningen. Boken lyfter fram flera andra intressanta exempel som Panera Bread och Southwest Airlines. Ett svenskt exempel som skulle platsa i boken är cykelföretaget Porteur vars idé är att skänka en cykel för varje cykel man säljer. Detta då Porteur insett att en cykel i ett utvecklingsland kan se till att ett barn kommer till skolan eller att någon kan starta egen företagsverksamhet och ta sig ur fattigdomen. Det är inte en verksamhet där man lagt på ett CSR-projekt. ”CSR-delen” är en del av själva affärsidén vars syfte är högre än att bara tjäna pengar.

John Mackey kallar dessa personer för concious capitalists. Jag gillar det. Min egna svenska översättning blir ansvarsfulla kapitalister. Långt från kortsiktigt Wall Street-tänk och mygel. Så borde fler tänka.