Räcker entusiasm och kvalitet?

Tidigare Medarbetare 16 augusti, 2013
Kategorier:
#sswc

anna l

SSWC för femte året, drygt 450 deltagare och cirka 1/3 är här för första gången. Webbeliten möts i den blekingska skärgården brukar media summera det hela. Så vad surras det om här? Massor och på många olika nivåer.

Betalväggsdiskussion

Lyssnade på Anna Lindberg, digitalt utvecklingsansvarig i NTM-koncernen om ”The dreaded betalvägg”. Det blev en intressant och bra diskussion utifrån det Anna bjöd på u i form av siffror från den egna verksamheten där det finns både det minskade antalet prenumeranter som över allt annars men även ökade digitala annonsintäkter. Tycker det återigen blev tydligt att journalistiken måste våga slåss för den egna existensen, inte för att med näbbar och klor hålla fast vid tidigare affärsmodeller  eller maktpositioner, utan för att ytterst säkerställa demokrati. Det är mer fruktbart än att fastna vid att inga läsare kommer att vilja betala för innehåll. Man ska inte underskatta värdet i varumärket, trovärdigheten hos avsändaren och långsiktigheten som traditionella medieföretag har. Med lite större självkänsla och inte skrytigt självförtroende så blir man attraktiv och behövs i en värld som borde fokusera lika mycket på makt och lögner som disruptionen. Dessutom kommer den digitala annonsmarknaden kunna göras mycket mer relevant än den är idag. Det måste den om man ska ”dominera den lokala annonsmarknaden” som Anna berättade målet var.

Självreflekterande delade Anna med sig av de steg NTM-koncernen tagit på vägen till den hårda betalvägg som lanseras till hösten inspirerad av betalväggen hos norska Faedrelandsvennen i Kristiansand.

Tänker på två intressanta händelser de senaste månaderna som också visar på möjligheter och rörelser i branschen.

Det första exemplet är lokaljournalistikens starka ställning och hur duktig man är med att värna den. Fallet med psykopaten Ariel Castro i Ohio, ni vet mannen som spärrade in tre kvinnor i sitt hus under åratal, påminde så tydligt om vad lokaljournalistik med god lokalkännedom kan betyda som innehållsleverantör till nationell- och världspress. Journalisten Scott Taylor från lokala 19 Action News blev snabbt förstakälla för media i hela världen. Under månaderna som gått har han medverkat regelbundet i CNN och BBC mfl kanaler samt också visat intressant exempel på samarbete mellan polis och media i jakten på kidnappade barn. Exemplet visar att man verkligen inte underskatta värdet av lokaljournalistikens faktakunskap om lokalsamhället.

Det andra exemplet är förstås hur Expressen TV blir innehållsleverantör till TV4 för sina tv-satsninga med Prime Time. Vad säger det om vår samtid och medieaktörernas olika roller?

Det var roligt att lyssna på diskussionen med många journalister på plats och hur de funderade över journalistrollen framöver och vilka de nya sätten för att ta betalt för innehåll som finns. En aspekt jag inte hann lyfta fram är att jag tror att betalningsviljan för nyheter är större än vi tror, om den förpackas rätt. När Spotify kom var det inte något snack om att man skulle betala. Idag gör vi det. Nu är det som sagt läge att parallellt med nya affärsmodeller lägga lika stort fokus på tydliggörande av journalistikens rol och inte bara diskutera prenumeranter eller papperstidningen i nya digitala kanaler.

Hur långt tror du att lojaliteten, entusiasmen och kvaliteten räcker för att få prenumeranter att betala för digitalt innehåll?

/Brit

 

 

Taggad som: