Food trucks och heta fiskar på Stureplan

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 03 december, 2013
Kategorier:
Omvärldskoll, Reflektioner

När jag satt i kommunfullmäktige i Stockholm så diskuterades det mycket om hur vi skulle få en mer levande innerstad. Efter år av kontorisering hade stadskärnan blivit allt mer utarmad. Innerstaden somnade helt enkelt av efter kontorstid. Men det var för längesen. Och mycket vatten har flutit under stadens broar sedan dess.

Idag lever Stockholm stadskärna på ett helt annat sätt. Som jag bloggat om tidigare har vi upplevt en restaurangexplosion till följd av den trångboddhet som tvingat allt fler av oss att flytta ut våra vardagsrum till andra sociala mötesplatser på stan. Sedan några år är det återigen tillåtet att ha uteserveringar även under vinterhalvåret. Något som tidigare var förbjudet och en förändring som jag kämpade för att få till under min tid i kommunfullmäktige.

Ett annat politiskt beslut har möjliggjort utvidgningen av antalet Food Trycks i stan. Ett lyckat koncept som redan kommit att uppskattas av många stockholmare. Om jag har förstått det rätt så dök ”Food trucksen” upp i stor skala i USA i samband med den senaste lågkonjunkturen. Flera kockar hade inte råd att driva sina restauranger när lokalhyrorna blev för höga och antalet gäster minskade. Några företagsamma krögare hittade då andra alternativ och började med uppsökande verksamhet. Food trucks-explosionen var ett faktum. Vi ser även hur företagsamma entreprenörer startar all ifrån pop-up butiker till restauranger. Senast i ordningen är den lilla fiskmarknad som öppnat upp utanför Sturehof där förbipasserande kan handla fisk från Stockholms skärgård. Trenden och smarta lösningar som livar upp gatubilden i livet i staden.

En positiv utveckling i mina ögon men hur länge kommer det att hålla?

Antalet stora gallerior växer som svampar ur marken runt om innerstaden. Snart är det dags för Mall of Scandinavia i Arenastaden att slå upp sina portar. Ett monsterbygge och ett av dem störta i sitt slag. I mindre städer ser vi hur denna utveckling utarmat handeln i stadskärnan där både handel och krogliv har det kämpigt.  För att bibehålla livet i innerstaden tror jag det krävs fler insatser och då inte bara politiska. Jag ställer mig därför frågan om det finns en roll som större globala varumärken kan ta här?

I USA har American Express framgångsrikt drivit kampanjen ”Small Business Saturday” under ett par år. En kampanj där amerikanska folket uppmanas att stödja sina lokala butiker och verksamheter. En kampanj som säkert skulle välkomnas av Stockholms alla småföretagare. ”Small Business Saturday” är ett exempel på hur globala varumärken blir en aktör för det lokala näringslivet – när får vi se motsvarande kampanj i Stockholm och i Sverige?

/Björn Mellstrand

Taggad som: