SXSW: Lego bygger vidare online

Samuel Garlöv
Samuel Garlöv 08 mars, 2014
Kategorier:
Uncategorized

Lego bygger vidare online

Som liten älskade jag Lego. Det fanns inget bättre än att få breda ut sig på vardagsrumsgolvet med mitt riddarlego. Även om jag inte leker med Lego i dag så håller jag koll på vad som händer med företaget och därför var jag spänd på att höra hur de arbetar digitalt på gårdagens panelsamtal med titeln Online Lego Fans And The People Who Love Them.

Här har vi ett gammalt leksaksföretag som tillverkar färgglada plastbitar. Genom åren har företaget haft sina motgångar. Och den digitala revolutionen har inte varit en dans på röda rosor för våra danska vänner. Fans i uppror och misslyckade lanseringar för att nämna några. Men nu är Lego verkligen med i matchen igen. Det är svårt att inte låta sig imponeras av samarbeten med allt från Harry Potter till Star Wars och Sagan om Ringen. Mitt gamla riddarlego känns sjukt blekt i jämförelse.

Något Lego också blivit riktigt bra på är att ta hand om sina onlinefans. Över hela världen delar dessa fans med sig av sina skapelser i Lego på olika forum och bloggar. Hur Lego arbetar med detta diskuterades i en panel bestående av Legos online community manager Sara Moore, författaren David Robertson som skrivit boken Brick By Brick samt ett äkta fan vid namn Glenn ”Bricker” Wodleigh.

Efter en del motgångar i början insåg Lego att man måste moderera snarare än kontrollera sina fans.

”Vi kom till en insikt om att fansen i vissa fall vet mer om Lego än vad vi själva gör”, säger Sara Moore som svar på frågan om hur Lego hanterar kritik vid nya lanseringar och förändringar. Fansens stora engagemang och kreativitet i användningen av produkten var en av många anledningar till att man byggde forumet Rebrick. Detta gjordes tillsammans med 500 betatestare som valdes ut bland fans över hela världen. Rebrick har idag blivit en plats på nätet där fans kan mötas, visa upp sina skapelser och dela kunskap. Lego använder även Rebrick för att ta fram nya modeller till försäljning. Nu senaste lanserade man en modell av tidsmaskinen i form av en Delorean från klassiska filmen Back To The Future.

lego_deloreanBild: Lego Delorean framröstad av fansen som ny modell i butikssortimentet.

 

Alla modeller som fansen föreslår går dock inte i produktion. Det beror inte på att de är fula eller dåligt byggda. Snarare är det lämpligheten för barn som inte är så passande. Under presentationen presenterades bland annat denna fantastiska skapelse av husbilen från Breaking Bad.

lego_breakingbad Bild: Husbilen från Breaking Bad blev dock inte godkänd av Lego.

Lego har till och med låtit sina mest talangfulla fans bidra med scener och animationer till The Lego Movie. Glenn ”Brick” Wodleigh, som byggt Lego i hela sitt liv, berättar att Rebrick till och med blivit som en nyhetssajt för populärkultur för vissa fans. Han själv såg Ellens superselfie från Oscarsgalan först två dagar efter galan när den kom upp i form av en Legomodell på Rebrick.

lego_selfie Bild: Ellens Oscarselfie i Lego på Rebrick.

Framgången, hävdar samtliga i panelen, är att Lego lärt sig att inte ta ägarskap över fansens kreativiet. Istället gör Lego vad man kan för att underlätta för engagerade fans. Gamla som unga. Ett exempel är att externa forum som växer sig tillräckligt stora får stöd, bland annat i form av kit och tester med nya bitar och modeller.

Plastbitföretaget har insett styrkan i fansens kreativitet. De tar vara på deras engagemang i arbetet med nya produkter och ser nätet som en möjliggörare. Känns klokt och funkar hur bra som helst.