Svenska PR-branschen förändras

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 27 maj, 2014
Kategorier:
PR och kommunikation

Det slog inte ned som någon blixt från klar himmel.

Efter flera år spekulationer så blev härom veckan affären mellan PrimePR och WeberShandwick klar. En av svenska PR-branschens förgrundsbyråer och klarast lysande stjärnor på den internationella PR-scenen hamnar i utländsk ägo. Att Prime skulle bli uppköpta var det ingen som förvånades över. Frågan var bara när. Det som möjligen talade mot en affär var att byrån blivit för stor för att en affär skulle vara intressant. Men Primes styrka framförallt med så många internationella utmärkelser bidrog säkert till att affären slutligen blev av.

Att Prime köps upp är ytterligare ett bevis på att något håller på hända inom marknadskommunikationen. De stora internationella nätverken, som tidigare varit tunga ägare av flera reklamnätverk (WeberShandwick ägs av IPG som bland annat äger McCann och Lowe), ser hur fördelningen av företagens marknadsbudgetar förändras. De köpta kanalerna(reklam) tappar till förmån för de förtjänta och egna kanalerna (PR). Att stilla sitta och titta på när denna förändring äger rum leder bara till en sak – en tynande tillvaro. Och för att inte tappa aktieägarnas förtroende måste nätverken agera och stärka sina positioner på PR-sidan.

Det är bra för PR i Sverige att nu Prime får en större internationella arena att verka på. Det stärker bilden av den svenska PR-branschen. Dessutom stärker förvärvet branschens status i Sverige.

WeberShandwick och flera internationella nätverk har saknat närvaro på den svenska marknaden. De har representerats av en lokalt ägd byrå som uppträder som deras representanter i Sverige. Därför är det högst troligt att fler internationella nätverk som saknar ett svenskt dotterbolag kommer försöka stärka positionen här. Så jag är övertygad om att vi inom de närmaste månaderna kommer att se fler affärer.

I detta ljus kan vi också se att Springtime blev en del av Halvarsson&Halvarsson. Den nya super-PR-gruppen har ett attraktivare och ett bredare erbjudande än vad de hade var för sig. Nu är de bättre rustade att möta konkurrensen om marknadsbudgetar.

Parallellt sker en utveckling där det etablerar sig fler nya aktörer på marknaden. Antalet PR-byråer som startar fortsätter att skjuta i höjden. Detta är också ett tydligt bevis på att PR-branschen upplevs som en framtidsbransch. Jag har inte sett någon statistik men skulle man jämföra antalet PR-byråer som startar med nystartade reklambyråer är jag övertygad om att antalet PR-byråer är betydligt högre sedan några år tillbaka. Att PR-branschen växer i antalet byråer är bra, det ökar mångfalden och konkurrensen. Vilket leder till att vi alla måste ständigt bli bättre för att kunna vara med i matchen.

/Björn Mellstrand

Taggad som: