Federley och FI visar vägen

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 30 maj, 2014
Kategorier:
PR och kommunikation

Nu har det snart gått en vecka sedan den politiska jordbävningen som EU-valet skapade. Slutresultatet är klart. Luften gick ur Moderaterna och Socialdemokraterna backade och samtidigt räddade sig C och KD kvar. Men valets stora vinnare var MP, FI, SD och Cs Fredrick Federley .

Analyserna kring valresultatet duggar tätt. Vänstervåg. Miljövåg. EU-kritikvåg. Allt skyms dock av de nationalistiska framgångarna runt om i Europa.

FI:s framgångar har många orsaker, deras tydliga position som förespråkare av jämställdhet och motståndare till rasism är en och avståndstagande mot de traditionella alternativen en annan.

I denna valrörelse har hårt arbete givit resultat. Traditionellt politiskt arbete i kombination med en stark närvaro och deltagande i de sociala medierna. Här visar FI och Fredrick Federley vägen. Fredrick har rest runt i landet och besökt över 90 kommuner under valrörelsen. Han har kombinerat mötet med människor med en stark närvaro på de sociala medierna. Samma sak gäller FI, där Gudrun Schyman och andra ledande företrädare mött människor vid sina Homepartyn. Hundratals Homepartyn har arrangerats. Detta kombinerat med en mycket stark närvaro på de sociala medierna. Båda kampanjerna kännetecknats det lågmälda och personliga.

FI och Fredrick Federley visar vägen. En politisk kampanj måste vara förankrad i det traditionella kampanjarbetandet – möta människor och prata politik, synas i medierna och dessutom krävs en stark närvaro i de sociala medierna. Man behöver inte vara hjärnkirurg för att förstå att deras kampanjer kommer inspirera alla partier i den kommande valrörelsen.

/Björn Mellstrand

Taggad som:
, , , ,