Varför ska någon bry sig?

Samuel Garlöv
Samuel Garlöv 10 juli, 2014
Kategorier:
PR och kommunikation

Varför ska folk egentligen bry sig om det du och jag kommunicerar. En ny tjänst där. En ny godissmak här. Informationsmängden om nyheter är enorm. Det äter tid som vi inte har. Så om något ska fastna måste du börja tänka i former av att du ska engagera snarare än avbryta.

Och vad engagerar?

Ska man se till hyfsat aktuella och lyckade kommunikationsinsatser för nya tjänster och produkter så har de fokuserat på att tillföra värde till en tjäst eller en produkt genom att hjälpa sin målgrupp.

Ett bra exempel på det är Small Business Saturday som genomförts av American Express i USA. Deras kampanj byggde på att hjälpa småföretagare med råd om hur de kunde marknadsföra sig själva inför en stor shoppinghelg (lanserad av American Express). De tillhandahöll till och med gratis digitala tjänster så att företagare kunde skapa eget kampanjmateriel. Målgruppen, dvs butiksägare, kioskbiträden och skoförsäljare, fick helt plötsligt incitament att engagera sig i kampanjen. I slutändan en succé för alla parter. Effektiva betalningslösningar för konsument, merförsäljning till butikerna och American Express.

En annan kampanj är Nescafé Alarm Clock. En inbyggd väckarklocka i locket på kaffeburken. Nu kan den morgontrötte kaffeälskaren både vakna och ha kaffet nära till hands.

Eller titta på den belönade kampanjen RipCurl Search GPS, en app som nu gör det möjligt för surfaren att återuppleva de korta sekunder av njutning som det faktiskt innebär att fånga en våg. För ett par år sedan gjorde vi på JMW en specialdesignad påse för sega ostbågar. Den svarade upp på ett behov hos en del av målgruppen som jagade en lösning på att enkelt få till rätt seghet på ostbågarna.

Pressbild_Chewybag_a

Jag älskar den här typen av kommunikation som går in på produktnivå och kommer ut på andra sidan med något som hjälper och då också engagerar. Infomration som ligger till grund för detta hittar du i den data som målgruppen delar med dig. Se bara till att behandla den med respekt och ge tillbaka något av värde.

Som till exempel Oscar Meyers väckarklocka med bacondoft.

om