Världens sista idé

Samuel Garlöv
Samuel Garlöv 18 augusti, 2014
Kategorier:
Blogg

Den här bloggposten har säkert redan skrivits.

Men ledighet och semester ger tid till eftertanke. Lite farligt ibland då resultatet kan leda till huvudvärk. På senaste tiden har jag funderat på när alla idéer kommer att ta slut. Inte bara mina. Utan hela världens. En tanke som ger mig lika mycket huvudvärk som när jag tänker på hur det ser ut bakom det svarta mellan stjärnorna i himlen om natten.

För någon gång måste vi faktiskt komma till en punkt då allt man vill skapa redan är gjort av någon annan. Tänk frustrationen som musiker när varje ackordföljd och ordkombination låter som en tidigare låt, eller när manusförfattaren inser att alla filmer bara blir till re-makes eller när alla kampanjidéer man får redan gjorts av någon annan byrå i ett annat land i en annan tid.

Kanske är vi redan där?

“Sometimes I think everything I draw is just a combination of all of the millions and millions of drawings I’ve seen.”
Dash Shaw

Mina gamla barndomsfavoriter Teenage Mutant Ninja Turtles har filmatiserats igen. Samtidigt filar man i Hollywood på nya Ghostbusters, Snuten i Hollywood och Jurassic Park.

Skribenten Austin Kleon skriver i sin bok Steel Like An Artist om hur du ska bli mer kreativ genom att titta på, och stjäla idéer av andra. Med stöd i sina argument från storheter som David Bowie, Louis Armstrong och Pablo Picasso visar Kleon på hur de idéer vi får är en kombination av fragment av andras idéer. Liknelser kan dras till hur socionomer ser till hur vi som människor formas av det samhälle vi växer upp i.

Och samma sak kan ju faktiskt gälla för reklam och PR. En kampanjidé kan vara ny men den är nästan aldrig originell. Bloggen Joe La Pompe handlar enbart om kampanjer som är väldigt lika varandra.

Så vad ska man göra?

De som är duktiga kan se vad som saknas i allt det som gjorts tidigare och göra en egen, bättre, grej kring det. Nyckeln är enligt Kleon att ta inspiration från många.

“It’s not where you take things from—it’s where you take them to.”
 Jean-Luc Godard

Men vad behöver man då göra för att få fram en idé?

My hobby (one of them anyway)…is using a lot of scotch tape… My hobby is to pick out different things during what I read and piece them together and make a little story of my own.”
Louis Armstrong

Själv läser jag allt jag kommer över, försöker titta på som mycket film och tv-serier som jag hinner med, knarkar bloggar, tittar på andra kampanjer, reser och lyssnar på musik. Har jag tur lyckas jag sedan skapa något av de bästa fragmenten från dessa intryck så att det passar dem jag vill ska lyssna just då.

Jag vet inte om världens sista idé redan är gjord. Ska man tro Austin Kleon så är den nog det. Frågan blir då vem som fick den sista och det ger mig mer huvudvärk.

PS. För inspiration rekommenderar jag följande tidningar och bloggar:

Lucky Peach
Inventory Magazine
Selectism
Monocle
Hot Rum Cow

Ads of the World
Creative Guerilla Marketing
Digital Buzz Blog
Adverblog
AdAge
AdWeek
Branding Magazine

Bloomberg Businessweek
Fast Company
Wired