Buddy Check vinner ett Adweek Project Isaac Award

Samuel Garlöv
Samuel Garlöv 23 september, 2014
Kategorier:
JMW Nytt

I dag är vi lite extra stolta och glada. Tillsammans med vår uppdragsgivare The Absolut Company har vi belönats med ett Project Isaac Award för appen Buddy Check. Project Isaac Award delas ut av tidningen Adweek med syftet att hylla uppfinningar och innovation i media, reklam och marknadsföring.

adweek

Buddy Check är en app som hjälper vänner att hålla ihop under utekvällen. En GPS i kombination med uppdrag, som genomförs under tidspress för att samla poäng, gör det roligare att se till att alla mår bra och har kul. Användare kan även skicka meddelanden till varandra och en geofence-funktion varnar om någon kompis hamnar för långt bort från övriga i gruppen. Vid varje genomförd Buddy Check får alla användare tips och råd om hur de får ut det mesta av kvällen, som att inte glömma bort att dricka vatten.

The Absolut Company, Buddy Check app

Buddy Check har tagits fram tillsammans med The Absolut Company för att lyfta deras arbete med information kring ansvarsfull alkoholhantering. Idén grundar sig i att använda kraften i grupptryck, ofta negativt förknippat med överkonsumtion av alkohol, till något positivt. Genom att ”gamifiera” utekvällen belönar vi alla som tar hand om varandra.  Nu har Buddy Check vunnit ett silver i Best Practice PR-kategorin i Adweek Project Isaac Awards och även uppmärksammats av internationella sajter som PSFK, TrendHunter och Creativity Online.

Arbetsgruppen har bestått av projektledare Nina Starco, Joakim Karlsson, Samuel Garlöv, Björn Mellstrand, Jonas Böttiger, Anders Pålsson, Elin Wibell från The Absolut Company och produktion av Frost Digital.