Fyra bilder är fler än en

Tidigare Medarbetare 23 mars, 2015
Kategorier:
Blogg, JMW gillar, Sociala medier

Instagram lanserade nyligen sitt nya annonsformat: Annonskarusellen. Ett fiffigt format som låter företag posta inlägg som innehåller flera bilder i följd utan att ta upp mer utrymme i användarnas bildflöden.

Genom att dra bilden åt sidan låter det nya annonsformatet Instagrams användare se nästa bild i en serie av som mest fyra bilder. Sist visas en länk som tar en vidare till företagens kampanjsida eller företagswebb. På så sätt slipper du att se alla företagets bilder i ditt bildflöde och kan istället aktivt välja att se de andra bilderna genom att dra åt sidan med fingret på mobilskärmen. Se hur det funkar på Instagrams video på Vimeo.

Instagram Carousel Ads Photo: Instagram/TechCrunch

Foto: Instagram/Techcrunch

Nytt format, nya grepp.

Det nya annonsformatet öppnar för nya kreativa grepp kring storytelling och bildkampanjer. Formatet är också ett bevis på att Instagram går försiktigt fram med implementeringen av reklamannonser i appen. Anledningen till detta är rätt enkel, de vill inte stöta sig med sina användare, numera 300 miljoner till antalet. Dessa har till stor del lämnat Facebook för Instagram och andra plattformar, för att slippa innehåll som inte känns relevant för dem.

Instagrams användarbas växer kraftigt och den stora massan utgörs av yngre användare. Den största användargruppen är den av marknadsförare ofta slarvigt avgränsade gruppen ”millenials”. Om man tar ett snävare grepp om ”millenials” kan man säga att det handlar om dem som är tonåringar idag. Denna grupp har knappt registrerat sig på Facebook. Eller också lämnar de i stor utsträckning eftersom Facebook blivit en plats där farmors kommentarer under bilderna lämnar ett öde kommentarsfält efter sig. Instagram har blivit platsen de går till, sida vid sida med appar som Snapchat och KIK, appar som inte konkurrerar utan snarare kompletterar varandra.

För Instagrams användare är innehållet allt. De avskyr inte reklam, men avskyr reklam som inte engagerar. Det här vet Instagram.

Instagram ökar, Facebook minskar

Antalet användare som följer varumärken på Instagram har ökat med 26 procent i genomsnitt de senaste åren. Till följd av detta har varumärken minskat sin aktivitet på Facebook till förmån för Instagram. Varumärken postar i genomsnitt 9,3 gånger i veckan på Instagram, vilket kan jämföras med 7,5 gånger för ett år sedan. Samtidigt har antalet postningar på Facebook minskat, från 11,1 till 8,8 postningar per vecka, enligt siffror som Adweek tagit del av.

Instagram vill inte göra om Facebooks misstag och fylla flödet med material som ingen egentligen är intresserad av. Vilket märks dels i hur Instagram rullat ut videoannonser, som bara ett fåtal varumärken på den amerikanska marknaden inledningsvis fått prova. Dels i hur Instagram nu låter några få varumärken testa Annonskarusellen. Ryktet går att Instagrams CEO Kevin Systrom personligen godkänner alla annonser. Oavsett om det stämmer eller inte är balansen mellan köpt och användargenererat innehåll något Instagram tar på fullaste allvar.

På JMW väntar vi med spänning på att få upptäcka möjligheterna med det nya annonsformatet tillsammans med våra uppdragsgivare. För om en bild kan säga mer än tusen ord, då finns det inga gränser för vad du kan säga med fyra.