Kan digitaliseringen rädda pressfriheten?

Tidigare Medarbetare 04 maj, 2015
Kategorier:
Journalistik, Omvärldskoll, PR och kommunikation

I söndags var det Pressfrihetens dag, en dag som för oss alla, och särskilt för oss kommunikationskonsulter bör betyda mycket. Publicitet i redaktionella kanaler är en stor del av det vi arbetar med. Och pressfriheten är grundbulten i det demokratiska samhället.

Tyvärr är läget för pressfriheten 2015 allt annat än bra. Enligt siffror från Committee to Protect Journalists (CPJ) sitter 221 journalister fängslade för att ha utövat sitt yrke. Och i flera länder är journalister och pressfriheten under hård bevakning.

I andra delar av världen är inte censur och diktatorer problemet – utan lönsamheten. Digitaliseringen har förändrat och fortsätter att förändra villkoren för tidningar runtom i världen. Många tidningar provar betallösningar, medan andra satsar helt på annonsfinansiering, eller en kombination av de båda. Detta påverkar journalistiken – som tvingats bli snabbare, bevaka större områden, med färre anställda. Samtidigt förväntar vi oss att journalistiken ska vara objektiv, kritisk, upplysande och grundlig – oavsett område.

Digitaliseringen skapar möjligheter

Men digitaliseringen skapar inte bara problem. Digitaliseringen skapar också möjligheter. Möjligheter som tar sig uttryck i kreativitet, nytänk, innovation. Digitaliseringen har gett upphov till några av världens i dag mest lästa nyhetssajter: Buzzfeed och Huffington Post. Nyhetssajter som får en direkt påverkan på det svenska medielandskapet i form av sajter som Politism, Lajkat, Omtalat och SVTs Edit, som tar efter Buzzfeed och Huffington Posts modell och anpassar den mot en svensk publik. Utöver de stora nyhetssajterna som växt fram i digitaliseringens spår finns också mindre initiativ som för utvecklingen framåt genom att prova nya sätt att förmedla nyheter och bedriva journalistik på.

 

blankspotproject

Blank Spot Project

Ett sådant projekt är ”The Blank Spot Project”, som startats av Martin Schibbye och finansierats genom crowdfunding på sajten Fundedbyme.com. The Blank Spot Project är en medborgarfinansierad plattform för utrikesjournalistik, vars syfte är att bevaka och bedriva journalistik från de platser på jorden där bevakning idag saknas, eller är omöjlig på grund av hårdföra regimers repressalier mot journalister. The Blank Spot Project involverar även läsaren på ett sätt som klassisk journalistik inte gör – genom att ta hjälp av läsaren i scoopets alla skeden. Såhär beskriver de projektet:

Den digitala plattformen blir den som passar dig bäst. Vi kommer att finnas på skärmar, plattor, paddor och mobiler och anpassas utifrån innehållet och de historier vi vill berätta. Vi utgår från att storyn bara är halva jobbet i vårt arbetssätt – det digitala hantverket är lika viktigt som det journalistiska. Vi tror att våra medlemmar och läsare är de bästa ambassadörerna och vi kommer arbeta med er före, under och efter ett reportage.

Vårt sätt att jobba kommer att göra det möjligt för er läsare att följa arbetet med reportagen från ax till limpa, vi tar med er bakom kulisserna på världens konflikthärdar. Men också när vi drunknar bland årsredovisningar, rapporter och policydokument. Ofta kommer vi att behöva er hjälp. Ofta kan ni mer än oss. Reportagen kommer att börja brännas hos er innan vi är på plats och ni kommer att kunna hjälpa oss, hela vägen, in i kaklet.” – The Blank Spot Project

Lagom till Pressfrihetens dag har The Blank Spot Project sjösatt sitt första grävprojekt. Och trots det dystra läget för världens journalister känns det som att det finns hopp. Hopp för journalistik bortom klickjakt och tio-saker-du-inte-visste-att-du-behövde-listor.

Länge leve pressfriheten!

Vill du läsa mer om pressfrihet? Läs Reportrar Utan Gränsers Pressfrihetsindex här. Eller besök Svenska PEN eller CPJ.

Taggad som:
,