Härligt. Sidan är mobilvänlig.

Anders Pålsson
Anders Pålsson 05 maj, 2015
Kategorier:
IT och teknik

Harligt_Sidan-ar-mobilvanlig

Det är resultatet du vill ha när du testar din sida hos Google efter ”mobilgeddon”. Men vad kan detta betyda i långa loppet för oss som användare? Att vi använder mobiler väldigt mycket konstaterar till och med Facebooks Nordenchef i DI Debatt idag. Och mer kommer det bara bli.

Google uppdaterade den 21 april sin algoritm så att sidor som på något sätt är mobilanpassade premieras framför sidor som inte är det. Det innebär att sökresultat kastas om, att Wikipedia och andra kraftfulla källor som är mobilanpassade stärks, medan egenägda kanaler kanske halkar efter. Men de försvinner inte, det är bara i mobiler som sökresultatet påverkas.

Det känns som att Google gjort en bra uppdatering som sätter mobilanvändaren i fokus och skapar en bättre upplevelse. Det är jobbigt att behöva dra och sträcka i sidor för att kunna läsa vad det står. Men är Google på väg åt rätt håll? Eller skjuter de lite snett precis som när de försökte tvinga på oss Google+ via Youtube? Tanken är god, men resultatet kan bli fel.

För när några av Googles största konkurrenter och andra branschledare som Microsoft och Apple lyfter sömlöst så gör Google något helt annat. Hos Apple så slutar aldrig upplevelsen i ekosystemet. Du börjar svara på ett mail på mobilen för att sedan avsluta det och bifoga filerna på datorn. Det samma gäller Microsofts ekosystem, jag köper spel och påbörjar nedladdningen med SmartGlass via mobilen för att direkt börja spela när jag kommer hem.

Det är så vi vill använda tekniken framöver.

Men tänk när vi verkligen blir vana vid detta beteende. Vi är nästan där nu, vi påbörjar en köpresa via Google på mobilen. För att sedan avsluta den när vi kommit hem, funderat och kanske bytt enhet.

Hur påverkas vi då när köpresan inte sömlöst kan fortsätta? När vi får ett annat sökresultat och därmed upplevelse. Kanske är det inte den ultimata upplevelsen Google skapar utan en upplevelse inifrån och ut, med fokus på hur Google vill att webben ska upplevas.

Kanske kommer detta skapa tillräcklig irritation hos användarna för att nya sökmotorer ska få en chans. Eller så vänjer vi oss, och ett nytt ord kommer in i SAOL. Kanske kommer vi börja omgoogla mellan enheter för att upplevelsen inte är den samma.